dimecres, 5 de març del 2014

Tema 5: La Web 2.0

Abans de començar a explicar, punt a punt, del que consta la Web 2.0, hem de parlar de la Web 1.0 i de les seues característiques. Això és perquè la Web 2.0 és una derivada d'aquesta per l'evolució que han tingut les noves tecnologies. Les noves tecnologies han anat evolucionant i tenint més presència en el nostre dia a dia, fins ara, que tenen quasi un paper protagonista, perquè les utilitzem quasi tot el temps.  

Aleshores, si volem inscriure la Web 2.0 en la nostra aula educativa hem de saber quines són les seues característiques i en què es diferencia de la Web 1.0, per a saber com aprofitar-la per a tindre el màxim èxit en la seua utilització. 


El primer punt que anem a tractar són les diferències entre la Web 1.0 i la Web 2.0. 

Foto original



El següent punt, el segon, són les aplicacions de la web 2.0, concretament segons el tipus d'activitat a la qual es destina: 

1. Per a expressar-se, crear i publicar: Blocs i Wikis

Aquesta imatge s'ha tret de http://techbabble.edublogs.org/files/2011/08/wikiblog-2ej8ym9.png

2. Per a compartir, publicar i cercar la informació: PodCast, YouTube, Flickr, Del·licio.us i Slideshare

Aquesta imatge s'ha tret de http://newinfiut.wikispaces.com/file/view/slideshare-logo.jpg/237559761/slideshare-logo.jpg

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.traduciendopalabrasybytes.com/wp-content/uploads/2012/03/delicius.jpg


3. Xarxes socials: Second Life, Twitter i Facebook

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.tecnohotelnews.com/wp-content/uploads/2013/03/twitter-logo.png

Aquesta imatge s'ha tret de https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTez7c0BqBqGSpLn8L4cw1V78pz7of2txwOAZ3OJsO8vLYz2TeP

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.mmogratis.com/imgs/Second-life-logo.jpg


4. Per a accedir a la informació d'interés: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader i cercadors especialitzats. 

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGuHap_3EQmAKeHoEwQ58BcDXV1kKIiccwVyynH8LW0A5chtGcMrjPhDa__kzQkEGWb8BgcvFhhCcqXoA2c7FP8pSmegMg-AAJyB4GH2GjWYR02D9176wWkXo8H5wFK0CHjOqUqkpeze4/s400/Bloglines_Feed_Google_Reader.jpg



Per últim, el tercer punt que anem a tractar són les implicacions educatives de la Web 2.0:

1. Espai social horitzontal i ric en fonts d'informació.

2. Orientat al treball autònom i col·laboratiu.

Aquesta imatge s'ha tret de http://estaticos02.elmundo.es/elmundo/imagenes/2011/08/17/andalucia/1312958848_3.jpg

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.laverdad.es/murcia/prensa/noticias/201001/13/fotos/2845775.jpg


3. Crític i creatiu fomentant l'expressió personal.

4. Permet investigar i compartir recursos creant coneixement i aprenenent.

5. Facilita un aprenentatge més autònom amb major participació de les activitats grupals. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.hoy.es/RC/201206/07/Media/CF07Q101--647x231.JPG


6. Més interés i motivació. 

7. Permet elaborar materials i compartir-los. 

8. Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts. 

9. Noves activitats d'aprenentatge i avaluació. 

10. Millora les competències digitals. 

Foto original

11. Creació i gestió de xarxes de centres i professors. 






-APORTACIONS PERSONALS-

Dins de les aportacions personals, hem de destacar un video en el qual ens parlen de les redes socials que podem utilitzar per a plantejar una activitat en la nostra classe. A més, de parlar sobre les redes socials educatives, concretament, com: 

-Per a la projecció de vídeos:
YouTube

Aquesta imatge s'ha tret de http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Logo_YouTube_por_Hernando.svg

Dailymotion
TeacherTube: és com YouTube, però és un canal específic per als professors per a que comparteixen els seus materials didàctics amb altres mestres. 
Vimeo

-Per a la projecció d'imatges:
Flickr
Pinterest
Aquesta imatge s'ha tret de http://selfpublishingadvice.org/blog/wp-content/uploads/2014/02/kpinterest-logo.jpg

Instragram 

-Els marcadors socials que podem utilitzar:
Del.icio.us
Dngo
Digg
Aquesta imatge s'ha tret de http://www.whatmobile.net/wp-content/uploads/2013/08/digg-logo.jpg


-Instruments per a la creació de xarxes socials privades
Shout'em
Aquesta imatge s'ha tret de http://www.shinyshiny.tv/assets_c/2010/03/242%20shout-em-logo-medium-thumb-450x122-95438.jpg


-Xarxes socials pròpiament educatives i plataformes educatives socials:
Com8s
HootHouse
Edmodo
Misait
Twiducate: funciona com Twitter. La diferència és que la comunitat d'usuaris està integrada per mestres i alumnes, a més, els mestres moderen els debats que fan els seus alumnes. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://edudemic.com/wp-content/uploads/2012/12/twiducate-logo.png

Red Alumnos
Schoology (Learn. Together)
Classroom 2.0
Chamilo (E-learning & Colaboration Software)


 

Per altra banda, podem plantejar una activitat  en la que els alumnes utilitzem una o més de les xarxes socials que se'ns han mostrat en el video anterior. Per exemple, podríem plantejar als alumnes, la següent activitat:

En classe, la mestra introdueix el tema de les xarxes socials preguntant a l'alumnat que saben del tema. Després, de què hagen contestat a unes preguntes que serveixen per a activar els coneixements previs, la mestra introduirà el tema presentant-los les xarxes socials educatives. La mestra presentarà aquestes xarxes, perquè són les menys conegudes pels alumnes. A continuació, els alumnes buscaran similituds entre les xarxes educatives i les generals, com, per exemple, twiducate és molt similar a twitter. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://blog.biblioteca.unizar.es/wp-content/uploads/2013/07/1278712188129.jpg

Per altra banda, en la segona part de la sessió i per a treballar els coneixements dels alumnes crearà un conte en TWIDUCATE  tota la classe, i d'aquesta manera faran debats que la mestra podrà intervenir. Els debats poden ser sobre el tema de teoria que estan donant en classe, com els animals vertebrats. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.digitaula.com/wp-content/uploads/2012/03/aula-2.0.jpg




Mitjançant, aquest debat, l'alumnat desenvoluparà les següents competències bàsiques:

-La competència lingüística la desenvolupa quan comprèn el missatge que encontra en la xarxa sobre els animals vertebrats, ja que, primer, ha d'entendre el missatge per a valorar la seua importància dins del debat. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://img01.lavanguardia.com/2011/07/14/Ninos-en-una-aula-con-ordenado_54186403449_53389389549_600_396.jpg


-La competència de tractament de la informació i competència digital. Aquesta competència és desenvolupada mitjançant l'ús de les noves tecnologies, perquè aquesta engloba tant la utilització d'aquestes tecnologies com l'anàlisi que es fa de la informació. L'anàlisi de la informació fa referència a la selecció de la informació que encontrem en la xarxa i a l'anàlisi posterior a la que la sotmem per a valorar la seua importància i la seua rellevància dins del nostre debat i del text que hem d'escriure per a ell. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://estaticos02.elmundo.es/elmundo/imagenes/2011/08/17/andalucia/1312958848_3.jpg


-La competència matemàtica serà desenvolupada si incloem dins de l'activitat, un nombre determinat de participacions que ha de tindre cada alumne. Per exemple, cada alumne ha de tindre cinc participacions sobre cada tema per a obtenir un punt de la nota global; això si, les aportacions han de ser rellevants i adequades, no valdrà que els alumnes escriuen twitts per escriure en el debat. 

Aquesta imatge s'ha tret de https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRsmIQsjItuuVZAC1ThWHgGsqz3_xGCVZKSA_f0GKhjYmz0XN7w


-La competència social i ciutadana la desenvoluparem si decidim fer l'activitat per parelles. Això es deu a què mitjançant aquest tipus d'agrupament els alumnes desenvolupen els valors morals propis, a més, d'estratègies i habilitats per a posar-se d'acord sobre el contingut del seu text i de la informació que ha de contenir. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.hoy.es//RC/201206/07/Media/CF07Q101--647x231.JPG


-L'autonomia i la iniciativa personal. Aquesta competència serà desenvolupada pels alumnes durant tota l'activitat, ja que es treballa en l'elecció de la informació que per a ells és important, en l'anàlisi d'aquesta que determina la seua rellevància, i en l'elecció del tipus d'estructura que vol que tinga el seu twitt. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://blog.educastur.es/escuela20/files/2010/05/presentacion_programa_escuela20_2010_6.JPG




Per altra banda, trobem que dos aspectes que estan molt relacionats són el paper de la docent i de l'alumne. Primer, trobem que el paper de la professora és el de guia-orientador, guiant l'aprenentatge de l'alumnat sense presentar directament els coneixements, ja que deixa que els alumnes construeixen els seus propis aprenentatges amb la seua ajuda. Aquesta situació deriva en què l'alumne té un paper actiu, perquè construeix el seu coneixement amb les pautes que li dóna la docent per a construir-lo d'una manera adequada. A més, els alumnes mitjançant aquest fet creen aprenentatges significatius els quals són aprenentatges que han sigut compresos, no solament apresos de memòria perquè la docent els haja dit que era important. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://img01.lavanguardia.com/2009/12/04/Un-centenar-de-alumnos-de-2-de_53836998939_51347059679_342_226.jpg

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.abc.es/Media/201203/16/OBJ4457595_1--644x362.jpg




Altre aspecte que hem de destacar en aquesta activitat, són les implicacions educatives que es deriven i que caracteritzen a la web 2.0:

- Espai social horitzontal i ric en fonts d'informació. 
Els alumnes buscaran en la xarxa trobaran moltes pàgines web tractant el tema del debat (els animals vertebrats). Aleshores, l'alumnat té al seu abast moltes fonts d'informació de diferent nivell de confiança sobre la validesa de la informació que hi ha publicada. En especial, en aquest aspecte, el mestre ajudarà al seus alumnes a diferenciar les pàgines web que presenten una informació vàlida i de confiança, d'altres que no. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.nubemedia.com/wp-uploads/2012/06/disenar-pagina-web-gratis-420x389.jpg


-Orientat al treball autònom i col·laboratiu. 
Primer, els alumnes realitzen una recerca individual sobre la informació que pot ser interessant per a compartir amb la resta de companys. Després, si ho fan en parelles, han de posar-se d'acord sobre la informació que van a mostrar i com mostrar-la en el seu twitt. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.once.es/new/Fotos-SS.SS/fotos-educacion/Ninos-con-un-ordenador-con-adaptaciones.jpg


- Crític i creatiu fomentant l'expressió personal. 
Els alumnes, mitjançant aquest exercici, desenvolupen l'habilitat de redacció de textos, ja que han d'escriure la informació amb les seues paraules abans de publicar-la. A més, de què han de ser crítics amb la informació que trobem i amb la informació que publiquen els seus companys en el debat, és a dir, valorant la seua rellevància dins del tema. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.observatoriodelaeducacion.es/ImagenesNoticias/nino%20con%20ordenador%20en%20clase.jpg


- Permet investigar i compartir recursos creant coneixements i aprenentatges. 
 L'alumnat, encara que són crític amb la informació dels seus companys, aprenen molta informació nova sobre el tema tractat d'una manera diferent a la tradicional. Mitjançant aquesta via d'aprenentatge, aquest es crea d'una manera conjunta i comuna amb aportacions de tots els alumnes i del docent. Altre aspecte, és que com hi ha que posar informació nova, els alumnes realitzen una cerca per la xarxa investigant sobre els animals vertebrats (tema del debat). A més, si fem aquesta activitat per parelles, els alumnes compartiran recursos amb la seua parella, i així, els dos tindran tota la informació necessària per a realitzar d'una manera adequada la seua aportació a la conversació.

Aquesta imatge s'ha tret de http://img01.lavanguardia.com/2009/12/04/Un-centenar-de-alumnos-de-2-de_53836998939_51347059679_342_226.jpg


- Més interés i motivació. 
Els alumnes, en aquestos tipus d'activitat, tenen molta motivació i interés, perquè són plantejaments d'activitats que no fan quasi mai. Aleshores, veuen la utilització de les xarxes socials a la classe com una cosa nova i estranya, encara que, fóra d'ella les utilitzen quasi tot el temps. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://assets.archivhadas.es/system/images/attachments/31904/big_ordenador_ppal.jpg?1326284588


-Permet elaborar materials, compartir-los i sotmetre'ls a comentaris dels lectors. 
Els alumnes per a realitzar l'exercici, han de realitzar aquestos passos. Això es deu, a què primer han d'elaborar el text que presentaran ala resta de la classe en el debat, després, el compartir amb tots mitjançant la seua publicació. Per últim, els altres hauran de comentar-lo donant la seua opinió sobre diferents aspectes com la manera d'estructurar la informació i la importància d'aquesta en el debat. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://img.pequesymas.com/2010/01/twiducate-1102010.jpg


- Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts. 
Això és el que ofereix TWIDUCATE respecte als textos elaborats per l'alumnat.

Aquesta imatge s'ha tret de http://elriconcitodeesther.files.wordpress.com/2012/03/twiducate.jpg


- Possibilitat de noves activitats d'aprenentatge i avaluació. 
Abans amb la metodologia tradicional, els alumnes no haurien pogut realitzar activitats com la plantejada anteriorment, ja que el suport informàtic que necessitem per a portar-la a terme no existia. Aleshores, amb la invenció de les TIC i la seua utilització massiva en tots els aspectes de la nostra vida diària, s'ha propiciat la creació de noves activitats per a incloure aquestes noves tecnologies en l'aula educativa. A més, amb aquesta introducció ensenyem als alumnes com han d'emprar-les d'una manera correcta i adequada per a què no sofreixen els perills d'Internet. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.conmishijos.com/uploads/ninos/nuevo-clase.jpg


- Millora les competències digitals (cercar, processar, i comunicar). 
Aquestes competències digitals es desenvolupen en tots els moments en els que els alumnes treballen amb les tecnologies de la informació i de la comunicació, perquè cerquen la informació en la xarxa. Després, la processen per a valorar la seua importància i la comuniquen a la resta mitjançant la publicació en el debat. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://www.elheraldodelhenares.es/img/noticias/ninos%20en%20clase%20ordenador%2002.jpg


- Creació i gestió de xarxes de centres i professors. 
La docent crea els contes a tota la classe en la xarxa educativa, i així es crea una comunitat educativa en la xarxa. Aquesta comunitat és com una comunitat paral·lela a la que existeix en la vida real, aleshores, la docent mediarà en el debat com lo haguera fet en la classe real. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.innovasocial.com/files/2010/03/innovasocial_nuevas-tecnolog%C3%ADas-en-el-cole.png 




Ara, apareixen uns enllaços a les principals xarxes socials tan educatives com d'ús general: 

- Shout'em per a la creació d'una xarxa social privada.
Shout'em

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.shinyshiny.tv/assets_c/2010/03/242%20shout-em-logo-medium-thumb-450x122-95438.jpg


· Xarxes socials educatives 

- HootCourse 

-Edmodo 

-Twiducate

-Red Alumnos  

- Schoology 
Schoology

-Classroom 2.0 
Classroom 2.0

- Chamilo (E-learning & Colaboration Software) 
Chamilo

Foto original
Les imatges de cada xarxa han sigut extretes de:
http://api.ning.com/files/IjIrwf51uahlGP0UKs1erKg5DEgpCQAWTKgN0QyV5vFWsCNrVu44PsvougWfwf5VuXO8-LXo8GpguJGa2CWMAqvkXWEL9sQG/class20livelogo.jpg
http://espanoladistancia.files.wordpress.com/2011/02/schoology1.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhh1hmLwdF6C4DA7bcJi8RgPXDhb3L4Vx8Bo10RrZIg5pw6cNbVl18TpbX5YxuOEW7Ehk_hvontfZIwsEro6ZHeT2SvFIPvlhhWIYlzPB0fLMWN5sxFKOZOKDy-3KG1RlnE63-9Vpj8Ui1K/s1600/redalumnosbanner.jpg
http://www.twiducate.com/indexlogo.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiILV7cdUZQ3yc0Zqg-O6I6TbZiyv52X2MbBzjOq3mvA9tMQfFLVMhzIhOPOZ4f81-bbrxVUwg7fNvcAfu4Hrr7SfJ1j-3f83FibeyhES43f28XobtRXG1YiwL3eDc4tvLSGRq_vDshRXw/s1600/edmodo_splainer.png
http://assets.hootcourse.com/img/hootcourse198.png



·Xarxes socials generals

- Flickr
Flickr

- Instagram
Instagram

- Pinterest
Pinterest

- Facebook
Facebook

- Twitter
Twitter

- Tuenti
Tuenti

- Second Life
Second Life

Foto original
Les imatges que la formen han sigut extretes de:
http://blogs.20minutos.es/trasdos/files/2012/02/Flickr.png
http://blogs.protegerse.com/laboratorio/wp-content/instagram.jpg
http://edudemic.com/wp-content/uploads/2012/04/pinterest-logo.jpg
http://www.lanuevanoticia.com/wp-content/uploads/2013/07/facebook.jpg
http://www.ecuavisa.com/sites/ecuavisa.com/files/fotos/2013/09/twitter.jpg
http://www.elamigodelpueblo.com/wp-content/uploads/2013/12/Tuenti-se-ve-obligada-a-desmentir-su-cierre.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEifCsXoCG0aWgiwM-bS2PkcumjeJyMsmh6QFTU6x3dnEMlwvcfbdLibUItBb3H41UmHKNdetqbeJUSFJSpNRLr3LO-SkQREIBLnDNAP27A0AFcHAXmJD8vXth_hYy-bWXjbpu3beX15DF8/s1600/Second+Life+Logo.jpg




  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada