dimecres, 14 de maig del 2014

Tema 13: IPad en Educació Primària: Aplicacions educatives i pràctiques

En aquesta entrada, anem a parlar sobre un tema molt actual, l'iPad. Aquesta és una eina tecnològica que s'ha posat de moda en els últims anys, i tothom sap com utilitzar-lo o té un que utilitza com si fóra un ordinador portàtil. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://multimedia.fnac.com/multimedia/ES/images_produits/ES/Zoom%20Produit%20technique/3/4/1/0055231020143.jpg



El primer punt que anem a tractar, és una definició d'iPad mitjançant la qual podem tindre una idea més clara de que és i per a què serveix. 

- L'iPad és un dels cridats ordinadors "tablets": és un aparell fi, de la grandària d'una revista amb una pantalla tàctil a colors que permets als usuaris navegar per la web, veure pel·lícules, enviar correus electrònics i llegir llibres electrònics, entre altres coses. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://tecnoiglesia.com/wp-content/uploads/2013/10/hospital-utiliza-ipad-conectar-madres-bebes.jpeg


- Té un teclat en la pantalla, també un teclat opcional físic, a més d'un programa especial per a fulls de càlcul i processament de textos. 


- No obstant això, els analistes diuen que la seua principal característica està en l'aspecte multimèdia, com llegir periòdics o veure vídeos, més que la seua utilitat com a laptop. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://blog.innovacion.gob.pa/wp-content/uploads/2012/04/apple-ipad.jpg



El següent punt a tractar són les característiques. En la llista següent apareixen algunes característiques destacades en aquest aparell: 


Aquesta imatge s'ha tret de http://gabatek.com/wp-content/uploads/2012/11/Caracteristicas-iPad-Mini.jpg


1. Pantalla Retina

2. Muni- Touch panoràmica de 9'7 pulgades (en diagonal) retroiluminada per LED amb tecnologia IPS

3. Resolució de 2.048 x 1.536 píxeles a 264 píxeles per pulgada (p/p)

4. Coberta repela ampremtes

5. Múltiples idiomes

6. Detector de cares

7. Gravar en HD

8. FaceTime per a fotografies i vídeos

9. Geoetiquetació de fotografies i vídeos

10. Lector de pantalla VoiceOver



El tercer punt són les propostes de treball per iPad. Aquestes propostes estan relacionades amb l'ús que li podem donar al IPad dins de la nostra classe. 

1. Enregistrament d'àudio: Gravar i editar àudios amb Caster Free: lectures, locucions, dramatitzacions, exposicions, entrevistes, etc. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://www.podcastingnews.com/content/wp-content/uploads/2010/04/caster-iphone.jpg



2. Esquema: Emprar Wikipanion per llegir un article de Wikipedia durant uns minuts i després realitzar un mapa conceptual amb MindJet. 


Aquesta imatge s'ha tret de https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQvwsEB0ZmB90kPZssXP5ew3Z4psQa-82EiDPBMwbWqTQw0qpwIg



3. Mapa conceptual: Resumir els continguts d'un tema de llengua o de coneixement del mitjà creant un mapa conceptual amb Idea Sketch. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://paulhami.edublogs.org/files/2011/12/Idea-Sketch-05-1c6ut6y.jpg



4. Resum de notícies: Buscar i llegir un article usant un lector de notícies d'un periòdic per després elaborar un document de text en resposta a un conjunt de preguntes amb el programa Documents Free i enviar-ho com a adjunt al professor/a utilitzant el Client Mail. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT4810/si_SI/HT4810_01--welcome-002-si.png


5. Comentari de lectura: Llegir un llibre digital en iBooks i després de la seua lectura elaborar un document en Documents Free amb la fitxa tècnica, breu resum i opinió personal. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://cnet4.cbsistatic.com/hub/i/2012/01/09/9d6fea9b-f0ef-11e2-8c7c-d4ae52e62bcc/dc3a04e07871af239c21d69fbde842b8/cloudon.png



6. Narració visual: Crear una narració visual emprant Puppet Pals on es trien escenaris de fons, personatges, animacions i gravant locucions d'àudio. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://a5.mzstatic.com/us/r30/Purple4/v4/4d/7d/e2/4d7de2fb-6707-84eb-2423-0533ddcfca3b/screen480x480.jpeg



7. Gràfics estadístics: Crear gràfics a partir d'una taula de distribució de freqüències en un full de càlcul amb Documents Free. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://media02.hongkiat.com/free-psd-annotation-tools/Adobe-Reader-for-iPhone-and-iPad.jpg



8. Fitxes PDF: Realitzar anotacions en una fitxa en format PDF mitjançant pdf-Notis Free per remitir-se al professor/a pujant-la a un espai comú. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://a5.mzstatic.com/us/r1000/060/Purple/ae/03/3e/mzl.qdpnhkbc.png



9. Edició d'imatges: Localitzar i descarregar una fotografia utilitzant el navegador web Safari. A continuació, s'insereix la imatge en una nota d'Ever Note per afegir textos i una locució d'àudio que completa el treball d'un tema.

Aquesta imatge s'ha tret de http://edudemic.com/wp-content/uploads/2013/03/Evernote-5.0-iPad-1.png


10. Geolocalització de materials: Explorar una zona geogràfica, comarca, província, país, etc... amb Google Earth. Situar marcadors que continguin textos, imatges, enllaços, etc. Gravar un recorregut turístic. Es pot completar la informació amb World Explorer. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://en.community.dell.com/resized-image.ashx/__size/550x0/__key/communityserver-blogs-components-weblogfiles/00-00-00-46-38/0143.ebookers-ipad-app-screenshot.jpg



El quart punt de la nostra entrada, és l'iPad en l'aula de Primària. L'iPad es pot incloure dins de l'aula de diferents maneres, a continuació es donen alguns dels seus usos: 


  • Emprar en format intuitiu i natural, ja que per al seu ús no és necessari cap coneixement informàtic previ. Simplement amb la seua manipulació, aprens les claus d'ús de forma ràpida. 


  • Permet treballar les diferents àrees del currículum a través de les seues aplicacions, augmentant la concentració de l'alumnat i possibilitant l'aprenentatge lúdic. 
  • L'IPad possibilita el treball individualitzat adaptant-se al ritme d'aprenentatge de l'alumne alhora que permet la creació de grups homogenis de treball usant un dispositiu grupal (sempre en grups reduits, perquè l'aprenentatge siga significatiu).




L'últim punt són les aplicacions de l'iPad per a l'Educació Primària. Dins d'aquestes aplicacions podem trobar les següents: 


Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEicmLdcWFTtnjRY8B0De9JKe7APDqpZQTb-9u_j2nfxVUO7O_KpI1OQWIUq3qoXrIHxTVkb_hN9PhuVLSimdN8OLzYMHZKt0c3rSLNWmpN67-kU2CYY4VDMpbnXvhjDDvFmmXcx26553okW/s1600/1331712144_262891_1331732416_noticia_normal.jpg


1. iWriteWords: serveix per a ensenyar i estimular l'escriptura dels xiquets.


Aquesta imatge s'ha tret de https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRFV_Xcem9ZzmIXeon-NV_EUfL6yterl_zWF9TeEYQj1CaBF-sMtw


2. Read Me Stories: és una biblioteca d'històries, et permet veure una història en capítols a base d'històries visuals. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://a1.mzstatic.com/us/r30/Purple/v4/85/93/be/8593be9e-ba0e-2743-9ab2-2867d5717112/screen480x480.jpeg


3. Kid Paint: igual que el Paint, però per a xiquets. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://images.gizmag.com/inline/toddler-ipad-1.jpg


4. Magic Piano: surt un piano amb el qual pots jugar fent com si estigueres tocant un piano de veritat. 


Aquesta imatge s'ha tret de https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQaZq-bdJdBXQ5ZQt3ena5OzBBl9Zoq0JXwv2cmNfYjNnOACL1v


5. Math Party: per a fer càlcul mental, orientat als xiquets de més de cinc anys. A més, aquesta aplicació conta amb graus de dificultats i pots jugar contra els teus pares. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://a4.mzstatic.com/eu/r30/Purple/v4/e0/7f/cf/e07fcf6f-b59e-383f-0867-e4662f4248ef/screen480x480.jpeg


6. ABC 123 Writing Practice: t'ajuda a aprendre com escriure noms i lletres en anglés. 


Aquesta imatge s'ha tret de http://a5.mzstatic.com/us/r1000/096/Purple/0e/b3/4f/mzl.ixvygpcs.480x480-75.jpg











-APORTACIONS PERSONALS- 

Dins de les aportacions personals, hem de destacar un enllaç el qual ens porta a una pàgina la qual parla de les aportacions que pot fer l'iPad a la nostra educació. Encara que, tal i com s'assenya-la la utilització exclusiva d'aquest aparell o de les noves tecnologies en l'aprenentatge pot comportar conseqüències negatives, ja que els xiquets no desenvolupen ni la imaginació ni la creativitat ni el pensament reflexiu, sinó que treballen utilitzant un aprenentatge passiu. 

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhUbwGynIkQMA6HsYBQZKj7QrBgCSEoXCytJZbmQmFl0wirZV9mpVf1Xy7NGJeVncKMZpzzBNFmiZp57_YBZTuOwDXmlEWm8WzVhsg_QRfwzLRpk_GVnVZYajVl4XYt7COCFHzO37ImsRK3/s1600/ni%C3%B1os+ni%C3%B1o+ipad+boys+girls+boy+girl+apple+educaci%C3%B3n+education.jpg

Aquest aprenentatge, en comptes d'estar basat en l'alumne i en el seu paper dins de la construcció del seu aprenentatge, està basat en la transmissió de coneixements i la memorització d'aquestos mitjançant les aplicacions i les informacions que es poden consultar utilitzant l'iPad. 
Per aquestes raons, les noves eines tecnològiques s'han de combinar amb les eines més tradicionals per a aconseguir un desenvolupament total del xiquet en tots els aspectes acadèmics. 


El segon punt a destacar és un vídeo de YouTube. 


Aquest vídeo parla dels fets que han ocorregut des que s'ha implantat l'iPad en un curs de Primària, per a utilitzar-lo en totes les assignatures. Aleshores, els alumnes en la majoria de les matèries utilitzen únicament l'iPad tant per a donar la teoria com per a fer les activitats. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.mater-purissima.org/wp-content/gallery/ipads-granada/trabajamos-con-ipad-1.jpg

En el vídeo queda reflectit l'opinió dels alumnes, dels docents i dels pares. Els alumnes estan molt contents d'utilitzant aquesta eina, perquè la veuen com una font de motivació al fer d'una manera diferent les activitats plantejades durant tots els anys. A més, com no es necessita un coneixement previ per a poder utilitzar-lo, tots els alumnes aprenen al mateix temps com utilitzar-lo, i s'afavoreix la cooperació a ajudar-se entre tots per a comprendre totes les eines que hi ha. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://image.excite.es/vidayestilo/news/nino-nuevas-tecnologias-ipad-default.jpg

Els pares, per una banda, comparteixen l'opinió dels docents, ja que abans d'implantar-la en el col·legi veien l'iPad com una ferramenta per a l'oci, en canvi ara la veuen com una eina per aprendre. Per altra banda, respecte al cost econòmic, trobem que en un període de tres anys els iPads costaran el mateix que els llibres de text (tradicionals). També, les llicències d'Internet que han de pagar cada any per a poder funcionar amb aquesta ferramenta, s'estan abaratint-se el seu preu, sent cada any més barat. A més, al veure els bons resultats que està extraent aquesta experiència per als alumnes, cada vegada més pares estan convençuts que integrar aquesta eina dins de l'aprenentatge dels seus fills és una molt bona idea. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://latam.benq.com/images/hq/products/product_features/pjt/display_lx60st.jpg

Per últim, els docents estan convençuts que aquest aparell és una bona ferramenta per al procés d'ensenyament-aprenentatge dels alumnes, ja que utilitzant-lo podem proporcionar-los una educació individualitzada. Aquesta educació ve proporcionada, en part, per les aplicacions les quals treballen un aspecte específic de l'ensenyament. Per exemple, si hi ha un alumne que li costa llegir o escriure, podem posar-li una aplicació la qual treballe especialment la lectura o l'escriptura perquè aquest alumne treballe els aspectes que ha de reforçar en el seu aprenentatge. A més, aquest aspecte és comú a l'opinió dels pares, ells veien l'iPad com una eina d'oci i ara, la veuen com una ferramenta molt útil dins de la construcció dels coneixements per part dels alumnes. 


L'última aportació personal a destacar és un enllaç el qual ens porta a un blog d'un mestre. En aquest blog, ens conta l'experiència que ha tingut ell a l'incloure dins dels seus materials aquesta eina. A més, ens parla de les aplicacions que més útils per al ell dins de la seua classe. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada