dissabte, 19 d’abril del 2014

Tema 10: Xarxes socials en educació: Twitter i Facebook

Aquesta entrada va a tractar un tema molt actual que són les xarxes socials. Encara que, des d'una perspectiva educativa, ja que si s'utilitzen d'una manera correcta es poden integrar dins de l'aula sense cap problema. 

Com el títol de l'entrada anticipa, anem a parlar especialment de les xarxes socials: Facebook i Twitter. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.cosasdeautos.com.ar/wp-content/uploads/2013/09/facebook-and-twitter-logo.jpg

El primer punt es fer una definició de xarxes socials i nomenar algunes de les seues característiques: 

-Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social. 

-Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes. 

-Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança. 

-Són llocs web que ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa. 

-Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, etc. en una mateixa superfície. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://blog.innovacion.gob.pa/wp-content/uploads/2012/03/Curso-de-publicidad-en-redes-sociales-presencial-Madrid.png

-Com a exemples de xarxes socials més importants destaquen: 

1. Facebook    https://es-es.facebook.com/

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.marketingconredessociales.com/wp-content/uploads/2013/03/Facebook-Logo.jpg


2. Twitter   https://twitter.com/

Aquesta imatge s'ha tret de http://i.bssl.es/softhoy/2013/01/twitter-logo.jpg


3. MySpace     https://myspace.com/

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.vidadigitalradio.com/wp-content/uploads/2011/01/myspace_logo.jpg



Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh2fM-QdngcTlNOo1tGicwYG_yH-fK9sKbOYrPc4UGWHzPnpemIHNcW15qIHX1SMP8oJ_eTNlAkAiJ4HUIgOQX9TG_09T-NyupqV9rsK1AFJ8Wg1Pkkxz47DjZvotYYQ8k2WE5K76MEUK1Y/?imgmax=800


5. Second Life    http://secondlife.com/

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.brandsoftheworld.com/sites/default/files/styles/logo-thumbnail/public/0015/1150/brand.gif



Aquesta imatge s'ha tret de http://static.corporate.tuenti.com/cdn/farfuture/L8kvXWA9VpeBQjwNMkzAurVxpiKNCVgx3p4cX0CwPvM/md5:a1181ee3a3aeceb134b0cab450e6d4bf/files/users/Tuenti/logo-1.png


El següent punt parla dels diferents tipus de xarxes socials que existeixen. Aquestes xarxes socials es diferencien: segons l'activitat i segons el contingut. 

Foto original 

Foto original 

Relacionat amb les xarxes socials, trobem els usuaris potencials d'aquestes. Aquestos usuaris es classifiquen en quatre grups: 

1. Social media selectors: orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referència (40%). 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.pascoedc.com/blog/wp-content/uploads/2014/03/shutterstock_129701267.jpg

2. Simple social networks: motivats per la diversió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social (33%). 

3. Trend followers: l'entreteniment i la informació d'esdeveniments i festes constitueixen el seu principal leivmotiv (19%). 

4. Social media addicts: tenen una clara intencionalitat professional (10%). 


En aquesta part de l'entrada anem a tractar més en profunditat dues de les aplicacions més importants que hi ha hui en dia: Facebook i Twitter. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.promocionweb.net/wp-content/uploads/2010/11/facebook_twitter_logo1.jpg


FACEBOOK 

És un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Saverin, Chiris Huges i Dustin Moskovitz. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://diarioti.com/wp-content/uploads/2012/12/21825a_facebook_zuckerbergint1.jpg

Aquesta imatge s'ha tret de http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQHoDisz-tQbxIsgW_cpLYXePkO82njvLokvsuJqShx85dwv99-

Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat de Harvard, però actualment està obert a qualsevol persona que tingua un compte de correu electrònic. 


Disposa d'una llista d'amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d'interessos comuns. A més, existeix la possibilitat d'incloure fotos i vídeos al mur. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://quieroserblogger.com/wp-content/uploads/2011/11/nueva-pagina-fans-facebook.jpg



TWITTER

Aquesta xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, tweets, que es mostren en la pàgina principal de l'usuari. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.fayerwayer.com/up/2010/01/tweet-espacial.jpg


Els usuaris poden subscriure's als tweets d'altres usuaris. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://blogs.antena3.com/clipping/2013/01/08/00175/31.jpg

Per defecte, els missatges són públics, podent difrondre's privadament mostrant-los únicament als seguidors. 



L'últim punt que anem a tractar són les aplicacions educatives que tenen tant Twitter com Facebook. Aquestes aplicacions es poden agrupar en els següents grups: 

1. Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa. 
-Avís sobre la publicació de butlletins informatius, periòdics. 
-Informacions de caràcter més oficial, com beques, dades d'exàmens...
-Com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunions o trobades. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://web.ua.es/es/actualidad-universitaria/imagenes/2013/junio2013/twitter-ua.jpg

2. Establir un canal de notícies en diferit mitjançant l'ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web. 

3. Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum de discussió, l'abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.abc.es/Media/201210/24/twitterUA--644x362.JPG


· Exemples d'aplicacions educatives de Twitter: 
1. https://twitter.com/amordedios
2. https://twitter.com/jardindearena
3. https://twitter.com/artisticbcn 


El primer que podem fer per a aplicar les xarxes socials a l'aula és crear grups, un per a cada curs i han d'anar comentant les activitats de classe, especialment, es pretèn anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels problemes que han afrontat. A més, els alumnes accediran a aquest grup mitjançant la invitació que li ha de manar el mestre per a que puga formar part d'aquest. 

-Study groups: és una manera de col·laborar amb els companys de classe i planificar tasques. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://estudiodiez.es/wp-content/uploads/2013/08/primaria6.jpg


-Mathematical Formules: et permet escriure missatges en el mur dels teus amics amb fórmules matemàtiques. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.aux.tv/wp-content/uploads/2011/12/Math.jpg


-CiteMe: amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teues notes, és a dir, troba les referències de textos a les quals et refereixes en els teus textos. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://cite.me/citeme.png


-Books iRead: pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit també pots consultar les opinions d'uns altres o buscar usuaris amb gustos similars. 

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgCrmwuA1ZcmOww2B1Qyedh4G45OLok8TJScoJTp2nO3gRmcSKEfaJ3ICbT7hXydekbiyHGcscxBUiKw_AZZrxk39CcK5yikRB3AtFIxNJuIENcqqk_kZTzBLqZAE4eFxRjP5PZ6CF7UlJU/s1600/iRead+Book+Tours+Logo+(2).jpg




-APORTACIONS PERSONALS-

Dins de les aportacions personals, hem de destacar un enllaç el qual ens porta a un post en Exam Time on s'explica algunes idees molt bones sobre la utilització de Twitter en l'aula. 


Un dels consells que dóna és que els alumnes cada setmana segueixen a deu persones noves, renovant de les antigues per a veure quin d'elles posa tweets interessants i quin no. 
Per altra banda, referit al mestre, diu que el mestre en els seus tweets no ha de ser molt seriós, ja que ser proper és una bona manera d'aconseguir que el teu alumnat et seguisca en la xarxa social. A més, quan el mestre utilitze un hashtag a classe, seria bo que comprovarà si està sent utilitzat o no. Encara que, Twitter té una política molt flexible sobre la utilització d'aquests, la comprovació seria bo per la cortesia existent entre els diferents usuaris de la plataforma social. 

Ara, respecte a la utilització de Twitter, destaca el seu ús relacionat amb una ponència d'una persona important. Aquest ús es pot adaptar al context en el qual s'integra la nostra classe. Encara que, en definitiva, consisteix en utilitzar twitter durant l'explicació d'aquesta persona per a compartir-la amb la resta d'usuaris, per a què les persones que no han vingut a la ponència pugan saber que tema ha tractat. També, per a plantejar preguntes a l'entrevistat, i així no interrompre l'explicació constantment. A més, es pot utilitzar per a què altres experts del món responguen a les preguntes plantejades pels alumnes o per a donar la seua opinió com a persona experta en el camp. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.losandes.com.ar/fotografias/fotosnoticias/2013/3/4/gal-515948.jpg


Altre ús seria un relacionat amb l'escriptura creativa. El professor pot utilitzar Twitter com una plataforma on entre tots els seus alumnes determinen el context en el qual s'ha d'inscriure la història. Aleshores, entre tots es planteja la introducció, els personatges i els fets que els ocorren a cadascun d'ells. Després, els alumnes han d'escriure la història basant-se en totes aquestes pautes. 
Relacionat amb l'escriptura, els alumnes, en comptes d'escriure una història original, poden escriure el resum d'un llibre tenint en compte que el màxim de caràcters que poden utilitzar és 140. Mitjançant aquesta activitat, els alumnes aprenen a escollir les paraules més adequades per a descriure el desenvolupament del relat. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.cadenaser.com/recorte/20101124csrcsrtec_2/SCO300/Ies/Ayuda-Tim-Burton-escribir-cuento-Twitter.jpg


La següent aportació personal que hem de destacar és una presentació de Slideshare en la qual s'especifica totes les ferramentes de què disposa Facebook i com podem incloure aquesta eina dins de l'aula, per a aconseguir el màxim profit en la seua utilització.


Características de Facebook from Iver Claros Ascui


Per altra banda, en la pròxima presentació de Slideshare s'especifica diversos usos de Twitter dins de l'aula. Per tant, aquests poden servir d'exemple de com podem incloure aquesta xarxa social dins de la nostra aula, encara que, cada activitat haurà de ser adaptada a les característiques específiques de la nostra classe.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada