dimecres, 30 d’abril del 2014

Tema 11: Objectes d'aprenentatge i llicències en Internet

En aquesta entrada, anem a tractar sobre els objectes d'aprenentatge i les llicències en Internet. En el primer tema, especificarem en què són els objectes d'aprenentatge i on els podem trobar, i pel que fa al segon tema parlarem sobre els diferents tipus de llicències que existeixen. 


Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhBOlxaM1GXBX_efxPjC8XCAUH3NxnNhjEbtfjdTUp3d_pABSjMTcuj0IovZ8kagpMf_JRfsXmclSoMw0AEqiXX6c3YsNKyasaXDUPbd1wcOVeUdPo92XqleM4l7ePzMxSAlQl8YhibIdA/s1600/Atributos+de+los+Objetos+de+aprendizaje.jpg

Aquesta imatge s'ha tret de http://sonidoscautivos.com/Bibliotecagrafica/cclogo.jpg


Primerament, els objectes d'aprenentatge es podrien definir com:

Qualsevol entitat, digital o no digital, que pot ser usada, reutilitzada o referenciada durant l'aprenentatge recoltzat per la tecnologia.

Com a exemples d'objectes, destaquen: 
1. Contingut Multimèdia
2. Contingut Instructiu
3. Objectes d'aprenentatge
4. Programari educatiu i eines de programari
5. Persones, organitzacions o esdeveniments referenciats durant l'aprenentatge recoltzat tecnològicament


Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiE-Gov0ErEH-TUpgKo2imiNATugUbOkdNRFjhTXs8QbuUHV5tO-lOPoNmytG5oHp7eNUFNU-6gLYHTAuWD4yDdCmf-hhgHc6jYzK0m6whvT5a8w7wln6_OgjgJmSjcfIRU-yeRsau5pP4/s1600/objetos+de+aprendizaje.jpg



En segon lloc, aquestos objectes d'aprenentatge es poden trobar en dos llocs clarament. Els dos són projectes: Projecte Agrega i Projecte LearningSpace. 

1. Projecte Agrega: aquesta iniciativa elaborada pel Ministeri d'Educació ofereix gran quantitat de recursos. Disposa d'un cercador avançat amb el què és possible localitzar els materials desitjats segons el nivell educatiu, nivell d'agregació o format i, en general, per qualsevol de les característiques descrites en les metadades. Quan es troba alguna cosa adaptada a les nostres necessitats es tindrà en compte la plataforma d'E-learning i el nostre LMS. El resultat és un arxiu en format ZIP. 


Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEir44P1Eryw6wQ9QisSv_piU6JfQjPZtzEIgESKqnrsFoXiJm_-3OG_lxplLifjWgLmDPcdUwVk7M3U1ohJoRKse5p5K16de9KYAZ7a-_XoS2RtGxYsjLF4UvZpR18Z-uyH9gQ8MpudhN4/s400/agrega.bmp

http://agrega.educacion.es/visualizadorcontenidos2/Portada/Portada.do;jsessionid=9AD770C1F51FAC484DEF41C53AFEF50A
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/carambolo/WEB%20JCLIC2/Agrega/AGREGA.htm
http://clic.xtec.cat/ca/jclic/
http://agrega.educa.jccm.es/visualizadorcontenidos2/Portada/Portada.do;jsessionid=31E200696336ECE98
782D1172B0FA0C0

2. Projecte LearningSpace: en aquesta biblioteca podem trobar centenars de recursos educatius, en forma de cursos on-line que poden ser descarregats en format SCORM o Comon Cartridge. Triant qualsevol d'aquests formats s'obtindrà l'objecte d'aprenentatge en format ZIP. 

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguRTQb1eJ8fmg_D45LDONnLGGLefinV7pC_czimPeXPqxZvBN_8hOxrQxvwDR0gFGW8BUTfK_VzCX7JgwwB6ccaJ22CEAwQbsYA2-fREp3SyqYo3umRVTZnGY7bYhruE73tzN0qSdddVFm/s320/images+(1).jpg

L'últim punt de l'entrada, són els tipus de llicències en Internet. Dins de les llicències, podem diferenciar els següents tipus els quals tenen trets diferents:

*Abans d'explicar els diferents tipus de llicències que hi ha. Hem d'especificar els símbols que s'utilitzen per a designar-les. 

-Reconeixement (by): en qualsevol tipus d'explotació de l'obra serà necessari reconèixer l'autoria d'aquesta.

Aquesta imatge s'ha tret de http://informatica3cerpsw.files.wordpress.com/2012/11/64px-cc-by_new-svg.png


-No comercial (NC): l'explotació de l'obra queda limitada als usos no comercials. Aquesta condició solament afecta a aquells que utilitzen l'obra, i no al mateix autor. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.sideleft.com/wp-content/uploads/NC.png


-Sense obres derivades (ND): no es permet la transformació per a crear una obra derivada. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://aprendizajefisica.wikispaces.com/file/view/Cc-nd.png/313735178/120x120/Cc-nd.png


-Compartir igual (SA): s'autoritza la creació d'obres derivades sempre que es mantenga la mateixa llicència al ser divulgades. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.sideleft.com/wp-content/uploads/SA.png


Ara, en els tipus de llicències trobem: 

1. Reconeixement (BY)

Aquesta imatge s'ha tret de http://es.creativecommons.org/blog/wp-content/uploads/2013/04/by_petit.png

Es permet qualsevol explotació de l'obra, incloent la comercial. Així, com la creació d'obres derivades, la distribució de les quals es permet sense cap tipus de restricció. 

2. Reconeixement- No comercial (BY-NC)
Aquesta imatge s'ha tret de http://asociaciones.org/images/LogosCC/licenciaAutorNoComercial.png

No es permet l'ús comercial de l'obra original ni de les possibles obres derivades. 

3. Reconeixement- No comercial- Compartir (BY-NC-SA)

Aquesta imatge s'ha tret de http://es.creativecommons.org/blog/wp-content/uploads/2013/04/by-nc-sa.eu_petit.png

No es permet l'ús comercial de l'obra original ni de les possibles obres derivades, les quals hauran de mantenir el mateix tipus de llicència. 

4. Reconeixement- No comercial- Sense obra derivada (BY-NC-ND)

Aquesta imatge s'ha tret de http://es.creativecommons.org/blog/wp-content/uploads/2013/04/by-nc-nd.eu_petit.png

No es permet l'ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades. 

5. Reconeixement- Compartir igual (BY-ND)

Aquesta imatge s'ha tret de http://es.creativecommons.org/blog/wp-content/uploads/2013/04/by-sa_petit.png

Es permet l'ús comercial de l'obra i de les possibles obres derivades, les quals hauran de mantenir el mateix tipus de llicència. 

6. Reconeixement- Sense obra derivada (BY-SA) 

Aquesta imatge s'ha tret de http://es.creativecommons.org/blog/wp-content/uploads/2013/04/by-nd_petit.png

Es permet l'ús comercial de l'obra però no la generació de les obres derivades. 







-APORTACIONS PERSONALS-

Dins de les aportacions personals, hem de destacar el següent enllaç en el qual se'ns parla dels objectes d'aprenentatge, de què es fonamenten i on els podem encontrar. 


Aquesta informació pot ser molt interessant per als docents, ja que serveix d'aclariment perquè entenguen d'una manera més clara què són aquestos objectes i on s'encontren. A més, en aquest últim apartat, com hi ha exemples, els docents poden utilitzar-los de la mateixa manera en les seues aules. 

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzfdta4ieOZwEo4CxOwDqVWvDw_h4y9WsoLqLjx2ZmoArEKmz9IUk-EvesePBdewTeK4c3oc67EtZUe3XoQdw0HazA-cVmD1vJ1oFvQ2M1_YHbGMFqBA4jExVJbVNc0wnCEknPujW24aBy/s1600/ensen%25CC%2583ando+a+mirar.jpg



La segona aportació personal a destacar, es tracta d'una presentació de Slideshare sobre els objectes d'aprenentatge tractant-los com a un nou concepte tecnològic instruccional. 


Objetos De Aprendizaje Nuevo Concepto Instruccional from ivylebron

En la presentació, se'ns dóna diferents definicions sobre els objectes d'aprenentatge, però totes tenen en comú els següents trets: 

Qualsevol recurs digital que pot ser reutilitzat per a donar suport a l'aprenentatge. 


Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEitHCIylPpCC3GHDxBo5s3QrszcpG2GUbCZ1wpKCKQn9kim8YlIUmeXIIMLWZWSgsShtGIamNftAhg63BBdVCWVu-ACeBULMQaeuezm0f6YRRoqoQWHVDzEoTtvD45K9aXNb-oOMdYMkFtr/s1600/Objetos+de+aprendizaje+MUY+CHULA.png


A més, algunes diferències entre els OA (objectes d'aprenentatge) i altres medis instruccionals existents són: 

1. Els OA es poden desenvolupar com a components instruccionals petits que poden reutilitzar-se en diferents contextos d'aprenentatge. 

2. Són entitats digitals que són accessibles en la xarxa. 

3. Els que produeixen aquestos objectes d'aprenentatge poden col·laborar i beneficiar-se d'ells. 




Per altra banda, les avantatges dels OA són: 

1. Accessibilitat

2. Flexibilitat

3. Reutilitzable 

4. Personalització

5. Durabilitat

6. Granularitat 


I les característiques són: 


Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhBOlxaM1GXBX_efxPjC8XCAUH3NxnNhjEbtfjdTUp3d_pABSjMTcuj0IovZ8kagpMf_JRfsXmclSoMw0AEqiXX6c3YsNKyasaXDUPbd1wcOVeUdPo92XqleM4l7ePzMxSAlQl8YhibIdA/s1600/Atributos+de+los+Objetos+de+aprendizaje.jpg


- Ser autocontingut

- Ser interoperable

- Ser reutilitzable

- Ser durable i actualitzable

- Ser de fàcil accés i maneig

- Ser seqüenciable amb altres objectes

- Ser breu i sintetitzat

- Ha de complir amb les Lleis de Drets d'autor existents





Foto original 

Foto original 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.aves.edu.co/img/anonimo/img_v3/image004.jpg


Els objectes d'aprenentatge tenen com usos els següents: 

1. Educació Presencial

2. Educació Semi-presencial

3. Educació a distància

4. Entrenament i ensinistrament

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjsaq2DKrzjQJ12BwsL5fhxGBvIaJgpgHxMYAA7-12EvMd-ifwnY8KRnXK2eK7lIq0jXp7RDXq5mqpDFJ5cBf51GsddgSCON7Wm87jj8MjrwLtgd81g55B9u2h9CF-qX8O2RK621mMl-q34/s1600/th.jpg



I serveixen per a: 

- Motivar l'autoaprenentatge

-Possibilita l'accés remot a la informació (en línia)

- Desenvolupa l'anàlisi i la reflexió

- Mecanismes per a l'aclariment de dubtes

- Ferramentes per a la transferència i l'aplicació del que s'ha après

- Ferramentes per al diàleg simulat

- Mecanismes de control i avaluació 



Per últim, els requisits d'un objecte d'aprenentatge i que el constitueixen com a tal són: 

- Accessible dinàmicament a través d'una base de dades en línia.

- Ha de ser dissenyada de tal manera que els OA pugan ser utilitzats en diferents plataformes i suports.

- Ha de ser una unitat duradora i capaç de suportar canvis tecnològics sense necessitat de tornar a ser redissenyada. 

- Reutilitzable i flexible per a incorporar components de diverses aplicacions. 

- Ha de ser un nucli d'informació indivisible, de manera que no es puga subdividir en unitats més petites (granularitat). 

- Ha de ser independent d'altres unitats d'aprenentatge i tenir sentit en si mateix. 

- Pot ser combinat amb altres unitats d'aprenentatge per compondre una unitat major (capítol, bloc, unitat didàctica, etc.). 



En el següent vídeo de YouTube se'ns parla dels diferents tipus de llicència en Internet que existeixen. Aquest vídeo serveix d'aclariment per a comprendre les diferències existents entre elles, i si expliquem aquest tema a la nostra classe el podem posar perquè ells entenguen cada tipus d'una manera més clara i didàctica. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada