dimecres, 26 de febrer del 2014

Tema 4: Les tecnologies de la informació i la comunicació en la societat digital

En aquest tema, anem a parlar sobre el paper que tenen les noves tecnologies en la societat actual. El plantejament de la societat actual està determinat per paper que tenen les noves tecnologies en ella, ja que, hui en dia, tot el món, des dels més petits fins als més grans utilitzen les noves tecnologies per a fer qualsevol tasca acadèmica, per a l'oci o pel seu treball. 
Aleshores, en aquest tema, tractarem el paper de LES TECNOLOGIES EN LA SOCIETAT DIGITAL. 


Primer, parlarem de les característiques té la societat digital o societat TIC: 

1. Gran presència del mas media i de les noves tecnologies en tots els àmbits de la societat. 

2. Gran quantitat d'informació al nostre abast. Cada vegada accedim a més quantitat d'informació, per això, ens resulta difícil seleccionar quina informació és la més desitjada per a cada cas. 

3. Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber.

4. La fi de l'era industrial. La major part de la població activa dels països de la societat de la informació treballa en el sector serveis amb dependència de les TIC per a realitzar el seu treball. 

5. Llibertat de moviment, per la creixent globalització econòmica i cultural. 

6. Nous entorns laborals obrint moltes possibilitats al tele-treball. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://abrahamvillar.es/wp-content/uploads/2012/04/social_media_cursos.jpg


En segon lloc, donarem una definició aproximada de què són les TIC:

Conjunt de processos i productes derivats de les eines, suports i canals de comunicació, relacionats amb el processament i transmissió digitalitzada de la informació

Aquesta imatge s'ha tret de http://stc.obolog.net/multimedia/fotos/274000/273223/273223-149243.jpg


Aquesta definició està relacionada amb les característiques pròpies de les TIC:

1. Immaterialitat
2. Deslocalització
3. Interactivitat
4. Instantaneïtat
5. Reproducció il·limitada
6. No linealitat (hiperenllaços)
7. Interacció
8. Diversitat/ Multiformat, com per exemple imatge, só, text i video. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://lastics1.bligoo.com.mx/media/users/13/672277/images/public/79544/1306211569973-imagen_tics.jpg?v=1306211584487


Després d'haver parlat sobre què són les TIC i les seues característiques, anem a tractar les seues aportacions a la nostra societat. Aleshores, dins de les aportacions de les TIC podem encontrar: 

1. Fàcil accés a tot tipus d'informació de qualsevol tipus. Aquesta afirmació vol dir que podem encontrar informació sobre qualsevol tema i en qualsevol format. 

2. Instruments per a tot tipus de procés de dades. Les TIC aporten eines per a processar la informació. 

3. Canals de comunicació:
-síncrona: al mateix temps, la pregunta i la resposta. 
-asíncrona: primer, la pregunta, i després d'un temps, la resposta. 

4. Emmagatzematge de grans quantitats d'informació en petits suports de fàcil transport. 

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg8Tom4hQNGH3YrzAmVVluq8TtXpf6Skz_nRwEb_wAgeLfijogzoUKr7V_eEP4IXyNsAWgNzPlJ65kq-MdAyI8KOzNigYS5uTO7oT0Vxx39Zo3UAzq3GB3glHtHtRTH2WwknCccR9h1BpjV/s1600/Memorias+USB+son+seguras+-+SOLO+NUEVAS+-+FULL.jpg

5. Automatització de tasques, mitjançant la programació de les activitats que realitzem en els ordinadors. 
Aquesta imatge s'ha tret de http://richmccue.files.wordpress.com/2012/06/google_apps.jpg

6. Interactivitat. 

7. Homogeneïtzació dels codis emprats per al registre de la informació mitjançant la digitalització de tot tipus d'informació. 

8. Instrument cognitiu que potencia les capacitats mentals i permet el desenvolupament de noves maneres de pensar. 


Per últim, hem de tractar els desavantatges de les TIC o les seues limitacions. Les TIC al tractar-se d'una ferramenta, també, tenen avantatges o coses positives i coses negatives o limitacions a l'hora d'emprar-les. 

Foto original




-APORTACIONS PERSONALS-

En primer lloc, anem a tractar les característiques que tenen les TIC i com afecten a la nostra societat. Tot açò, el tractarem mitjançant un enllaç on hi apareixen un article amb informació sobre les característiques que tenen les TIC i una presentació en Slideshare que fa més visual aquesta informació. 


Les característiques de les TIC són:

1. Interactivitat
Les TIC permeten una interacció social entre diversos tipus d'usuaris. El primer tipus és l'actiu el qual intervé, participa i opina. A més, de generar coneixement i intercanviar-lo. El segon tipus és el passiu. Aquest tipus d'usuari no intervé de cap forma, solament observa sense participar. 

2. Instantànies
Amb les TIC es maneja una gran quantitat d'informació en poc temps. 

3. Interconnexió
Mitjançant la seua utilització es pot obtenir informació en temps real des de qualsevol part del planeta. 

4. Digitalitzades
Converteixen la informació anàloga en informació digital que es pot emmagatzemar i intercanviar utilitzant dispositius físicament molt petits. 

5. Diversitat de funcions
Les TIC poden transmetre informació per diversos medis i permeten la interacció entre els usuaris. 

6. Col·laboratives 
Les TIC permeten que diversos usuaris col·laboren en un projecte comú en un ambient virtual sense importar les distàncies físiques. 

7. Influeixen en tots els sectors (socials, culturals i econòmics) del món
Permeten l'intercanvi de bens materials, culturals i socials. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://diarium.usal.es/jdavid10/files/2011/10/telecentro-300x259.jpg


Si utilitzem les TIC en la nostra societat, tenint en compte aquestes característiques, podem deduir que es construirà una societat del coneixement. Açò és degut a què les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació ofereixen eines per a construir coneixement mitjançant l'intercanvi d'informació entre els diferents usuaris sense tindre en compte les distàncies físiques que hi ha entre ells. 




En segon lloc, proposarem una activitat que podem realitzar amb els nostres alumnes per a tractar la integració de les TIC en la nostra societat. Aquest exercici constarà de dues parts, la primera d'elles la realitzaran de la següent manera: 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.laverdad.es/murcia/prensa/noticias/201001/13/fotos/2845775.jpg

Els alumnes veuran la primera part del video que tracta els aspectes positius que té la integració de les TIC en la societat actual. Després, de veure solament aquesta part, agruparem a l'alumnat per parelles o en grups de tres i els proposarem que escriuen al seu ordinador en un document tres exemples sobre cada característica descrita en el video. 
Amb aquestos exemples, el docent crearà una llista que exposarà en classe, i d'aquesta manera, els alumnes faran un xicotet debat sobre la importància d'aquestos aspectes i que els pareixen. 


Després d'haver fet aquest petit exercici, els alumnes, encara per grups, pensaran en els possibles desavantatges o característiques males que ha adquirit la societat per la utilització de les TIC. Aquestes característiques les han d'escriure en un altre document al seu ordinador i manar-se-lo al docent per a què faça una llista que debatran entre tots a la classe. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.amordedios-alcorcon.es/web2/images/imagenes/pizarra_bach.jpg


Mitjançant aquesta activitat, els alumnes desenvoluparan les següents competències bàsiques:

- La competència lingüística es desenvolupa en el moment en el què els alumnes han de comprendre la informació que els estem presentant mitjançant el video. 

- La competència matemàtica és treballada pels alumnes quan fan el recompte dels exemples que tenen de cada característica de les TIC a la societat, i quan comprenen el significat que té la paraula tres. 

- La competència del tractament de la informació i competència digital. Aquesta és desenvolupada mitjançant la cerca en Internet per a encontrar exemples de les característiques i quan utilitzen l'ordinador per a realitzar el document escrit. A més, la desenvolupen en els moments en els què analitzen la informació encontrada per a veure si els serveix o no és rellevant per al treball, és a dir, quan fan una anàlisi crítica de la informació trobada. 

- L'autonomia i iniciativa personal. Aquesta competència és treballada i desenvolupada en els moments en els què l'alumnat de forma individual realitza cerques per la xarxa sobre les característiques de les TIC i, quan de la informació extreta d'aquestes cerques, selecciona la informació important i rellevant per al treball. 

- La competència social i ciutadana, la desenvolupen els alumnes mitjançant el treball col·laboratiu, ja que han d'aprendre a treballar junts portant a terme acords i idees comunes per a realitzar el treball amb les idees dels dos o tres components. A més, aquesta competència està relacionada amb els valors morals propis de la vida en societat, en la qual vivim amb altres persones i ens hem de relacionar amb elles. 

Per altra banda, dins d'aquesta activitat el paper del docent serà el de guia i orientador. Això és perquè orienta l'aprenentatge dels seus alumnes no fent una mera transmissió de coneixement, sinó deixant que els alumnes construeixen els seus ensenyaments i aquestos constitueixen aprenentatges significatius per als alumnes. Els aprenentatges significatius perduren per més temps en la seua ment i no s'obliden tan ràpid com els aprenentatges que han sigut transmesos, però no compresos. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://tutoraenlinea.files.wordpress.com/2011/09/dibujo.jpg

El paper de l'alumne en aquest exercici serà el d'un subjecte actiu, ja que realitzarà cerques per la xarxa per a buscar els exemples i per a investigar sobre les característiques males de les TIC. Per medi d'aquestes cerques, els alumnes construeixen el seu aprenentatge i desenvolupen les competències bàsiques. Aleshores, els aprenentatges dels discents seran significatius, perquè els han construït ells mateixos i no han sigut, solament, apresos per la transmissió del docent. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://bracamontealdia.es/wp-content/uploads/CITA-ColegioSeverianoMontero-Detectives.jpg





En tercer lloc i per últim, anem a parlar sobre les característiques presents en la societat TIC que els docents han de tindre en compte a l'hora d'integrar les TIC en la seua aula. Aquestos punts s'han de tindre en compte, perquè si les integrem en la nostra classe hi haurà un reflex d'elles allà. Aquestes característiques són: 

1. Omnipresència dels mass media i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

2. Sobreabundància d'informació al nostre abast. 

3. Continus avanços científics i tecnològics. 

4. El fi de l'era industrial. 

5. Llibertat de moviment. 

6. Nous entorns laborals. 

                             
Aquesta imatge s'ha tret de http://www.peremarques.net/uabpp/sigraf.jpg

A més, les característiques de les TIC es relacionen amb tots els aspectes de la societat:

-Aspectes socioculturals
-Aspectes socioeconòmics
-Aspectes polítics

Tota la informació respecte a aquestos aspectes i a les característiques que s'han de tindre en compte a l'hora d'integrar les TIC en l'aula estan explicades en el següent enllaç. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada