dimecres, 5 de febrer del 2014

Tema 1: TIC i l'Educació Primària

Sobre aquest tema, trobem que hi ha diferents punt importants:

  1. El punt del què part l'ús de les TIC en les escoles. 
  2. La definició, les característiques i els elements del Plà TIC. 
  3. El tractament de la informació i la competència digital. 
  4. Els coneixements, les destresses i les actituds de la competència digital. 
Dins del punt de partida, hem de diferenciar dos punts. El primer és que les TIC s'introdueixen en l'Educació Primària a partir de la LOE, ja que en aquesta llei s'estableix que les noves tecnologies han d'ajudar a millorar l'eficàcia i l'eficiència a l'hora del tractament de la informació i dels sistemes educatius. Açò es porta a terme mitjançant la iniciació en la seua utilització i el desenvolupament d'un esperit crític que ajuda a diferenciar entre una informació bona i una que no ho és. El segon aspecte és el paper del professor en l'aula. El professor ha de recordar que la transversalitat de les TIC està en els principis pedagògics establerts quan programa una classe. Encara que, quan les TIC estan presents en una classe ha de ser per una raó, i s'han d'incloure d'una manera correcta. 

Aquesta imatge s'ha tret de www.google.es/search?rls=ig&hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=681&q=clases+con+TIC


Aquesta imatge s'ha tret de www.google.es/search?rls=ig&hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=681&q=clases+con+TIC&oq=clases+con+TIC&

El Plà TIC és un projecte del Ministeri d'Educació que forma part de la planificació curricular de cada centre i pretén reforçar la integració de les TIC en els centres. El seu objectiu és el desenvolupament tant del tractament de la informació i la competència digital com la integració de les TIC en les classes. A més, amb les TIC s'afavoreix el desenvolupament de la resta de les competències bàsiques. 
           D'altra banda, les seues característiques són: 
-Conté objectius clars. 
-Està contextualitzat.
-És viable i flexible. 
-Està consensuat.
-Està organitzat. 
         Altre punt, són els seus elements
-Els objectius generals relacionats amb les TIC i les metes a aconseguir en els àmbits de la comunitat educativa, de la formació del professorat, de la gestió del centre i de la gestió de recursos. 
-La contextualització del Pla. Açò està referit a senyes d'identitat del context que marquen la integració de les TIC en el centre. Aquestes senyes poden ser:
  • Característiques socials, econòmiques i culturals. 
  • Trajectòria del centre en l'ús de les TIC. 
  • Innovació educativa relacionada amb les TIC.
  • Característiques del professorat. 
  • Descripció dels recursos disponibles per a treballar les TIC. 

-Les estratègies d'elaboració, la coordinació la difusió en el centre creant un equip o comissió de coordinació TIC. Aquest equip tindria com funcions presentar i planificar tasques relacionades amb la integració de les TIC en l'aula. 

-L'organització de les infraestructures i dels recursos disponibles. Aquesta organització es portaria terme fent un inventari dels recursos tecnològics disponibles, organitzant la zona compartida de la xarxa i determinant el règim d'ús dels recursos i dels espais. 

-El tractament de la informació i la competència digital a la programació d'aula fent programacions de les diferents àrees que continguen treball relacionat amb la competència de tractament de la informació i la competència digital. 

 
Aquesta imatge s'ha tret de www.google.es/search?rls=ig&hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=681&q=clases+con+TIC&oq=clases+con+TIC&gs_l=


El tractament de la informació i la competència digital fa referència, per una part a les habilitats per a cercar, obtenir i processar i comunicar la informació i transformar-la en coneixement, i per altra part, la competència digital com l'ús crític dels medis electrònics per al treball, l'oci i la comunicació. A més, la finalitat d'aquesta competència és la seua utilització com un instrument de l'aprenentatge amb tres opcions:
-Aprendre sobre les TIC: aprendre sobre el seu ús. 
-Aprendre de les TIC: aprofitar la informació analitzant-la de forma crítica. 
-Aprendre amb les TIC: utilitzar-les com una eina d'organització de la informació, processant-la i orientant-la per a aconseguir aprenentatges. 


Aquesta imatge s'ha tret de www.google.es/search?rls=ig&hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=681&q=tractament+de+la+informació+i+competència+digital&oq=tractament+de+la+informació+i+competència+digital


L'últim punt a tractar són els coneixements, les destresses i les actituds de la competència digital. Els coneixements estan relacionats amb conceptes, amb el saber conceptual. El saber conceptual és el coneixement que respon a la pregunta, què és? Per altra banda, les destresses són les habilitats o el coneixement conceptual portat a la pràctica, és a dir, els sabers fer. Per últim, les actituds que són els sabers ser. A més, les actituds es caracteritzen per ser crítica i positiva cap a la utilització de les TIC. 

Aquesta imatge s'ha tret de www.google.es/search?rls=ig&hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=681&q=tractament+de+la+informació+i+competència+digital&oq=tractament+de+la+informació+i+competència+digital&gs_l=img



Dins de les aportacions personals a aquest tema, s'ha de destacar un vídeo i un enllaç. En el vídeo es retracta un poc la situació del sistema educatiu en l'actualitat, i en l'enllaç s'exposen algunes premisses a tindre en compte respecte a la utilització de les TIC en l'aula. 

         En el següent vídeo es veu l'actual plantejament del sistema educatiu, que és contrari a l'enfocament del tractament de la informació. Aquesta afirmació s'explica en l'enquesta que passa l'autor del vídeo a 1.500 xiquets al llarg dels anys, i a mesura que passa el seu temps dins del sistema educatiu el seu pensament divergent va decreixent. Això s'exemplifica en les solucions que li donen a la pregunta, quants usos podries donar a un clip? Al principi de l'escolaritat, els alumnes contesten fins a 200 usos, però a mesura que passa el temps disminueix fins a arribar a 10-15 usos. 
Aquest fet ens revela una situació important que hem de tindre en compte a l'hora de desenvolupar en els alumnes l'actitud crítica i reflexiva en el tractament de la informació, i eixa situació és què en l'escola s'ensenya als alumnes a pensar d'una forma, no a pensar en moltes possibles solucions davant d'un problema. Açò influeix en el tractament de la informació, ja que els alumnes tracten la informació com ho fa el mestre i els ha ensenyat a ells, però la informació pot ser tractada de múltiples maneres. Els alumnes creixen dins del sistema educatiu pensant que si una informació no serveix en un moment determinat, aleshores, no és important. Davant d'aquest pensament, el professor ha d'ensenyar-les que una informació, encara que en un moment determinat no siga important, pot ser-lo més endavant, per això han d'analitzar-la. 
Dins d'aquest canvi en el plantejament del sistema educatiu té un paper molt important el professor, el docent ha d'ensenyar als alumnes a pensar i reflexionar sobre la informació després d'haver-la analitzat. Per aquesta raó, el professor té un paper de guia i d'instructor de les estratègies que s'han d'utilitzar per a analitzar la informació, però els alumnes l'analitzen extraent les parts útils. El paper del professor, també ha canviat, ja que en el plantejament anterior era instructor que ensenyava a l'alumant com encontrar les parts importants dins d'un text, però no ensenyava a reflexionar sobre ella. 

 


         En l'enllaç adjacent s'exposen algunes premisses que s'han de tindre en compte a l'hora d'introduir les TIC a la classe. Aquestes premisses, en la seua majoria, estan relacionades amb l'evolució que ha de seguir l'ensenyament, ja que l'ensenyament de les TIC que es pot introduir en els cursos inferiors ha d'augmentar fins a què els alumnes siguen capaços de fer un ús correcte de la tecnologia raonant en el nivell alt. Altres tenen a veure amb el moment cronològic d'introducció de les TIC. Sobre aquest moment es diu que les podem introduir des de l'etapa inicial, és a dir, des de l'educació infantil, perquè els alumnes ja han tingut contacte amb la tecnologia i saben emprar-la en els termes més bàsics. A més, quan els alumnes utilitzen les noves tecnologies en la classe s'afavoreix la motivació intrínseca i l'autoaprenentatge, ja que els alumnes mitjançant aquestes eines poden aprendre sense la guia continuada del mestre. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada