dijous, 13 de febrer del 2014

Tema 2: Integració de les TIC en el currículo

       Abans de parlar de la integració de les TIC en el currículum, anem a tractar alguns aspectes a partir dels quals es desenvolupa aquesta integració. Això es deu, a què aquestos punts constitueixen la base del pensament sobre el què s'assenta aquesta integració. Entre aquestos aspectes estan: els paradigmes educatius i les implicacions que tenen per al disseny de l'ensenyament, l'evolució del model d'ensenyament-aprenentatge, els principis generals per a la integració de les TIC relacionats amb els nous rols del professorat, i les dimensions de l'alfabetització digital. 

      Dins dels paradigmes educatius, podem diferenciar entre:
1. Conductista

Aquesta imatge s'ha tret de www.https://www.google.com/search?hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=635&q=paradigma+educativo+conductista

2. Cognitiu

Aquesta imatge s'ha tret de www.https://www.google.com/search?hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=635&q=paradigma+educativo+conductista&oq=paradigma+educativo+conductista&gs_l=img.3..0i24.86368.97358.0.97644.35.32.3.0.0.0.179.3465.5j27.32.0.ernk_timecombined...0...1.1.35.img..4.31.2927.dXEBvUIgpOw#hl=es&q=paradigma+educativo+cognitivo&spell=1&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=VFPamKNINfMZcM%253A%3B8ox7q3VaN67K0M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.webquest.es%252Ffiles%252Fu38022%252Fcerebro_artificial

3. Ambientalista

Aquesta imatge s'ha tret de www.https://www.google.com/search?hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=635&q=paradigma+educativo+conductista&oq=paradigma+educativo+conductista&gs_l=img.3..0i24.86368.97358.0.97644.35.32.3.0.0.0.179.3465

4. Constructivista


Aquesta imatge s'ha tret de www.1.bp.blogspot.com/-RY2eAIPrboE/UYlV57dVevI/AAAAAAAAAKM/mIjwheZSnyA/s1600/constructivismo%2B2.jpg


A partir d'aquestos models s'estudia l'educació, referint-se a les característiques que té la manera de portar-la a terme. A més, derivats d'aquestos paradigmes estan les implicacions per al disseny de l'ensenyament. Aquestes implicacions deriven de les característiques que cada paradigma té, i són:
-El currículum tancat i d'obligatori compliment. 
-El disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius. 
-Els aprenentatges complexos es poden descomprondre en tasques més simples. 
-L'avaluació dels resultats centrada en el producte final i la motivació depèn de reforços externs. 

Aquesta imatge s'ha tret de www.https://www.google.com/search?hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=635&q=paradigma+educativo+conductista&o

      El tercer punt que anem a tractar és l'evolució del model d'ensenyament-aprenentatge. El model evoluciona sent, primer l'aprenentatge com adquisició de coneixements i desprrés, com una construcció del significat. 
El model d'apenentatge com adquisició de coneixements es basa en:
1. Aprendre com adquirir coneixements
2. El professor transmet informació ensenyant i té el control de l'aprenentatge
3. Els continguts estan centrats en el currículum
4. El paper de l'alumne és adquirir els coneixements

Aquesta imatge s'ha tret de www.google.com/search?hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=635&q=paradigma+educativo+conductista&oq=paradigma+educativo+conductista&gs_l=img.3..0i24.86368.97358.0.97644.35.32.3.0.0.0.179.3465.5j27.32.0.ernk_timecombined...0...1.1.35.img..4.31.2927.dXEBvUIgpOw#hl=es&q=profesor+ense%C3

El model d'aprenentatge com a construcció de significat té com a característiques:
1. L'avaluació es centra en el procés i en el producte final. 
2. El paper del mestre és intervenir en l'aprenentatge de l'alumne. 
3. El paper de l'alumne és "aprendre a aprendre" sent un subjecte autònom que té el control de l seu aprenentatge. 
4. L'aprenentatge es veu com una recerca activa i constructiva on importen els continguts i els processos que es fan per a seleccionar la informació important dels continguts. 

Aquesta imatge s'ha tret de www.google.com/search?hl=es&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=635&q=paradigma+educativo+conductista&oq=paradigma+educativo+conductista&gs_l=img.3..0i24.86368.97358.0.97644.35.32.3.0.0.0.179.3465.5j27.32.0.ernk_timecombined...0...1.1.35.img..4.31.2927.dXEBvUIgpOw#hl=es&q=alumno+buscando

          El següent punt a tractar són els principis generals per a la integració de les TIC. Aquest punt està relacionat amb els nous rols del professorat i les dimensions de l'alfabetització digital. Primerament, amb els rols del professorat està relacionat, perquè si s'integren les TIC en l'escola els mestres adquireixen nous papers, i amb el segon, ja que al integrar-les en l'aula els docents han d'ensenyar als alumnes com utilitzar-les. 
Els principis generals per a la integració de les TIC són:
-Qualsevol tipus de mitjà tecnològic ha d'estar justificada la seua integració. 
-L'aprenentatge depèn de l'estratègia i tècniques didàctiques aplicades per a aprendre, no del mitjà utilitzat. 
-Abans de plantejar-nos el mitjà a utilitzar, hem de plantejar-nos per què hem d'utilitzar una TIC?
-Els mitjans han de funcionar inscrits en un context complex, a més, els mitjans són transformadors de la realitat. 

Aquesta imatge s'ha tret de www.juntadeandalucia.es/averroes/~18006959/tic/images/tic.jpg

Relacionat amb això, estan els nous rols del professorat. Aquestos rols són:
1. Dissenyadors.
2. Avaluadors i seleccionadors de les TIC.
3. Consultadors de la informació. 
4. Orientadors.
5. Avaluadors de forma continua. 

Aquesta imatge s'ha tret de www.chaval.es/chavales/sites/default/files/imagecache/700/profesores-tic.jpg

El segon aspecte relacionat amb els principis d'integració són les dimensions de l'alfabetització digital, les quals es caracteritzen per ser:
1. Investigadora
2. Crítica
3. Plà de Publicació
4. Recursos 
5. Tecnologies incipients
6. Socioestructural
7. Eines

Aquesta imatge s'ha tret de www.4.bp.blogspot.com/_jl99mkr6kAA/TS-WzFY6lTI/AAAAAAAAACo/RvKkqqcAY_0/s1600/literacy-project.jpg


Dins de les aportacions personals, hi ha un enllaç a un document en el qual es marquen uns passos que s'haurien de seguir per a una bona integració de les TIC tant en l'aula com en el currículum.


En aquest document es parla de la importància que té cada òrgan de les escoles en la integració de les TIC en les aules, ja que el cap directiu és important però, també, ho és el mestre amb la seua actitud. Per exemple, amb el cas del mestre, els docents han d'integrar les TIC en les seues aules donant-les un sentit, ja que són una ferramenta que ha de tindre un significat dins de la dinàmica de la classe. A més, hui en dia, hi ha alguns mitjans electrònics que són utilitzats a diari pels mestres en les seues aules. Això és possible, perquè els col·legis han format una comissió on es dirigeix tots els aspectes relacionats amb els aparats electrònics del centre, com la sala d'informàtica, l'horari de cada classe per a utilitzar-la, l'inventari dels aparats, el seu manteniment... Aquesta comissió es forma per a ocupar-se dels aspectes tècnics, i així, els docents s'ocupen d'integrar les TIC en les aules segons els paràmetres marcats pel currículum. Com les TIC estan integrades en els coneixements mínims requerits per l'Administració, els docents han d'alfabetitzar als alumnes en el seu coneixement, a més, d'utilitzar-se dins de la instrucció de la seua matèria pròpia. Aleshores, l'alumnat ha de tindre un coneixement general de les TIC, i un coneixement concret d'una matèria relacionat amb la utilització de les TIC per a aconseguir-lo. 

        El següent video és una introducció al tema de la integració de les TIC en les aules i ha de servir com una reflexió per als docents, perquè pot haver TIC en una aula i això no significa que estiguen integrades en l'aula. Aleshores, com docents i futurs docents hem de reflexionar com podem integrar les TIC a les nostres classes per a què els alumnes adquireixen una alfabetització en el seu ús i un aprenentatge concret en la matèria que tractem. 




D'aquestes dues fonts d'informació (enllaç i vídeo) es formula una reflexió sobre la integració que fan els professors de les TIC a les seues classes. Els docents han d'integrar les noves tecnologies en les seues classes de manera que aquestes tinguen un sentit en ella. Per a portar açò a terme unes propostes d'activitats que poden realitzar els docents a les seues classes són:

1. Realitza una recerca per internet sobre els diferents hàbits que s'han de seguir per a tindre una bona salut. 
    Amb aquesta activitat, els alumnes adquiriran un coneixement general del funcionament de les TIC, a més, treballaran diferents competències bàsiques. La competència lingüística quan entén la informació sobre els diferents hàbits, la competència del tractament de la informació i la competència digital serà treballada quan utilitze l'ordinador i seleccione la informació que obtinga de les seues recerques, la competència matemàtica al enumerar-los, i l'autonomia i la iniciativa personal quan el propi alumne determina quina informació és rellevant per al treball. A més, si aquesta activitat es realitza per parelles o en petits grups, l'alumant treballarà la competència social i ciutadana que es desenvolupa quan treballa amb altres persones i han de posar-se d'acord sobre la informació, sobre com fer el treball i es treballen els valors propis d'aquest tipus de treball

2. Utilitzant l'ordinador per grups, fer una presentació sobre el tema del vostre treball. 
     En aquesta activitat, cada grup tindrà un tema diferent de treball que haurà d'exposar a la classe. D'aquesta manera, els alumnes portaran a terme un aprenentatge significatiu, perquè els mateixos construiran el seu coneixement. A més, amb aquest tipus d'activitat es treballen les següents competències bàsiques integrades en el currículum: 
- La competència lingüística quan comprenen la informació que han d'exposar.
- La competència de tractament de la informació i competència digital es desenvolupa quan utilitzen els medis tecnològics per a cercar la informació i construir la presentació.
- La competència social i ciutadana perquè treballen en grups i desenvolupen els valors morals propis d'aquest tipus de treball
- La competència artística i cultural en el sentit que els grups han de fer la presentació atractiva per als seus companys. 

3. Ara que estem donant la primavera, eixir als parcs o al bosc i fer fotos a les flors i als arbres. Després, aquestes les heu de manar al meu correu electrònic, així la setmana que ve en classe entre tots farem un mural utilitzant PicCollage.  
     Amb aquesta activitat, els alumnes treballen els coneixements que tenen sobre el funcionament de la càmera de fotos i la resta dels medis tecnològics com el mòbil o l'ordinador. A més, desenvolupa competències bàsiques essencials per al seu desenvolupament integral. Aquestes competències són:
- La competència lingüística quan entén el missatge que mana en el correu electrònic. 
- La competència artística i cultural és desenvolupada mentre que els alumnes realitzen els fotografies, quan diferencien si una fotografia bonica o no, i quan fan el mural entre tots.
- La competència de tractament de la informació i competència digital quan utilitza les tecnologies per a manar el correu electrònic i per a crear el mural. 
- La competència social i ciutadana es desenvolupa quan els alumnes treballen tots junts en la construcció del mural. 
- La competència matemàtica si conten el total de fotografies que han fet. 













Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada