dimecres, 2 d’abril del 2014

Tema 8: Eines de la Web 2.0: Webquest i Caça del Tresor

En aquesta entrada, anem a tractar dues ferramentes molt importants dins de la integració de les TIC a l'aula. Aquestes dues ferramentes són la Webquest i la Caça del Tresor, són paregudes en alguns punts i diferents en altres. 


Aquesta imatge s'ha tret de https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcREsadyyc4JZXIiGXz9LQcOnaJfxK-rqhLpi9XDskDfVeJeRri4cQ


El primer punt que anem a tractar és la definició de Webquest, on apareixen totes les característiques que tenen.  Per a així tindre una idea de què és aquesta ferramenta. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://jaimearango.bligoo.com.co/media/users/20/1001929/images/public/240404/webquest.gif?v=1332744516245

1. Una forma d'utilitzar didàcticament Internet. 

2. Una activitat de recerca d'informació de forma guiada. 

3. L'activitat és centra en l'ús de la informació, anàlisi, síntesi més que en la recerca. 

4. Els alumnes treballen autònomament construint el seu propi coneixement. 

5. El docent orienta tot el procés. 

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFodDhhxrgV6gGYCsB2diHS1SG86y8Go27TQdkNsXC8LbPF3n2MLx7r0Bc9QbjdnYzX_lisUzM4CqOKeYImqsLyk2qXlK5lzkznYg5yzsvsrV84wyYYyow6Ofes3pKQis1-zyIhYQLEu2f/s1600/240px-WebQuest-Workshop-logo.gif


El segon punt que anem a tractar són el tipus de Webquest que hi ha. Diferenciem entre dos tipus: a curt termini i a llarg termini. 

Foto original

El tercer punt tracta de les parts d'una webquest. Aquestes parts són: 

-Introducció: presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup. 

-Tasca: s'identifica amb l'objectiu final de la Webquest= allò que ha d'elaborar-se en acabar la Webquest. 

-Procés: on s'indiquen les activitats i els passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos. 

-Avaluació: on s'indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran.  

-Conclusió: on apareixen unes reflexions finals sobre els objectius i els continguts que hauran aconseguit els alumnes en realitzar la Webquest. 

-Orientacions per al professor: on apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest en una classe concreta. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://webquest.wordpress.com/files/2009/05/webquest3.jpg



En aquest punt trobem exemples de Webquest, que poden servir per a tindre una idea de com ha de ser una. 

-Font bibliogràfica: 

Aquesta imatge s'ha tret de http://webquest.xtec.cat/enlla/imatges/logo.jpg

-Exemples: 



Ara anem a tractar dos punts sobre la Caça del Tresor. El primer d'ells parla sobre la seua definició on s'especifiquen les característiques que ha de tindre. 

1. La Caça del Tresor són una sèrie de preguntes i una llista d'adreces o pàgines web de les quals poden extraure's o inferir-se les respostes. 

2. Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tots els coneixements que s'han desenvolupat en els passos anteriors. 

3. Són una eina TIC (tecnologies de la informació i de la comunicació) excel·lent per a utilitzar-se en la classe sota el principi que primer és la metodologia i després la tecnologia. 

4. Presenta l'avantatge que aquesta metodologia es pot utilitzar sense Internet per a això són necessàries revistes, periòdics i/o llibres. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://1.bp.blogspot.com/-nHq5dJvcv_o/UWfsx-KjWXI/AAAAAAAAA7U/iP9JKzO9HBA/s1600/caza-del-tesoro.jpg

El segon punt del qual parlarem són alguns exemples de Caces del Tresor. Observant aquestes caces podrem veure les característiques i tindre clar que parts la componen. 


En aquesta pàgina, després hem de clicar sobre EXEMPLES I ENLLAÇOS, i ens sortiran exemples sobre diferents temes com:







-APORTACIONS PERSONALS- 

Dins de les aportacions personals, destaquem dos enllaços que estan relacionats. En el primer, se'ns explica com podem utilitzar les Webquest per a crear un recurs didàctic i útil per als alumnes, mentre que en el segon, se'ns dóna cinc pautes per a crear una Webquest atractiva per als alumnes.


Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiAwQkuw8-F2jjRFR6dNNKkXII6Ugk638fwQa5OfITUZ8HvSCiYZjij35c-rpFqqbvyt_hliMmYkww30GQP0ymUyv7o4F8usa21I7GTMgOsjliMb3ScMYi2Q79kFChcYNL3CxhDZGAPxC6w/s1600/7.jpg

Primerament, una manera de fer de les Webquest un recurs didàctic i útil per als alumnes és orientar el seu plantejament cap a l'objectiu de què volem ensenyar als alumnes que facin un bon ús del temps i de la informació que cerquen. Segon, tenint en compte les cinc pautes del segon enllaç, el mestre dissenyarà la Webquest per a què els estudiants puguen consultar les fonts primàries d'informació. D'aquesta manera, els estudiants podran conèixer diferents punts de vista d'un mateix fet, i així, ampliar el seu coneixement i les seues perspectives de visió del món. Aquest fet està en clara contradicció amb la metodologia tradicional. En eixa metodologia, solament era ensenyat el punt de vista de l'auto; mentre que, en el plantejament actual tenen cabuda tots els que intervenen en un fet.

Altre aspecte són les característiques que ha de tindre aquesta ferramenta, especialment, les seues activitats. Les activitats han de complir tres punts fonamentals:

-Poden desenvolupar-se en una classe cobrint un tema molt específic o en un període de temps més llarg abastant un tema major. 

-Han d'interessar a l'estudiant i mantenir aquesta atenció al llarg del seu desenvolupament al mateix temps que s'incrementa la seua comprensió sobre el tema treballat. 

-Fàcil d'actualitzar i donar-li un nou punt de vista d'acord amb les necessitats del currículum o dels estudiants. 

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.eduteka.org/nimg/temas/AprendizajeApoyadoInternet.gif

Aquesta imatge s'ha tret de http://www.eduteka.org/imgbd/21/21-7/Big21-7.jpg


Per altra banda, trobem les cinc regles o pautes que hem de tindre en compte a l'hora de crear una Webquest, ja que si tenint en compte aquests punts podem una fabulosa Webquest.

De fet, aquestes pautes formen una paraula FOCUS que la podem enrecordar per a pensar en les pautes que són:
Find great sites (Localitzar llocs fabulosos)
Orchestrate your learners and resources (Administrar estudiants i recursos)
Challenge your learners to think (Motiva als seus estudiants a pensar)
Use the medium (Utilitza el medi)
Scaffold high expectations (Edifica una bastida per aconseguir expectatives altes)

Aquesta imatge s'ha tret de http://content1.ineverycrea.net/imagenes/Usuarios/ImagenesCKEditor/458df3fb-0bb2-4f8d-a478-f77b52c57bd0/308365af-3755-41d4-8341-245558a5f3bd.jpg


-Localitzar llocs fabulosos és a dir la qualitat dels llocs webs ha de ser molt bona. Un lloc és fabulós depenent de l'edat dels estudiants, però tots aquests llocs tenen en comú:

· són llocs que són interessants de llegir. 
· són interessants per als alumnes. 
· estan actualitzats. 
· són precissos. 
· estan referits a fonts que normalment els alumnes no troben en l'escola. 


-Administrar estudiants i recursos. Compartint els recursos que tenim disponibles en l'aula entre les diferents activitats. En una Webquest haurien d'estar els alumnes utilitzant de manera adequada l'ordinador en cada moment i tindrien accés a qualsevol cosa significativa per a la seua educació. 

-Motivar als alumnes a pensar. Aquesta és una de les pautes, perquè per les característiques que té hui en dia la societat, tot indica que en un futur, els estudiants hauran de ser capaços d'analitzar i sintetitzar la informació per a tindre èxit en les seues professions. A més, de per a exercir plenament com a ciutadans. 

-Utilitza el medi per a promoure el pensament d'ordre superior. 

-Edifica una bastida per aconseguir expectatives altes. Fent una Webquest on els alumnes facin coses que ordinàriament no esperarien fer. A més, una bastida és una estructura temporal que s'utilitza per a ajudar a què els estudiants actuen amb major destresa en el procés, d'acord amb la necessitat d'anar pujant les expectatives del que els estudiants poden aconseguir. 



Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiUg20Af0CRHUrM_NbCElcqzdqwapYAbEIYTIgnP2qYHpZbbY6WwyCb4J2lQmvZxl2gyUmjvR9O0SRNF-MW7jcRNTUwPO4YKoJAnjjz-M2ZcxKgxOt5pATsSmYvjR03dFIvcdYi5Mt6-Q5E/s1600/caza.png


Per altra banda, altra aportació personal importat és un vídeo explicatiu sobre què és la Caça del Tresor. Aquest vídeo està en castellà i podria ser molt útil per als docents, perquè mitjançant la seua explicació podríem comprendre millor aquesta ferramenta de la web 2.0 que està adquirint cada vegada més paper en la nostra societat. 




A més, aquest és l'enllaç a altre vídeo explicatiu on podem extraure més informació sobre aquesta eina de la web 2.0. 

D'aquestos dos vídeos es dedueixen que la Caça del Tresor és:

Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiDOsAd6QUCFlfs_Fu39StTP_Dh15XIwp6M6fIhZhf_NWwfrT7yz89IswEMFDICSlEnvbTDiUhTpZbfEbWq-FS3T4WpHFWEZIdXigFCt6Zapl5Xz66fe44cBS3-f9TKtAxe24X1JbYu3wZE/s1600/caza-del-tesoro.jpg

-Una plataforma on apareixen una sèrie de preguntes i una llista d'adreces o de pàgines web de les quals poden extraure's o inferir-se les respostes a aquestes preguntes. A més, apareix una pregunta final en la qual s'integren tots els coneixements utilitzats en les preguntes anteriors per a contestar-la.

-És una eina excel·lent per a utilitzar-se en la classe, ja que és fonamenta sobre el principi: primer és la metodologia i després la tecnologia. Altre avantatge és que és una eina que es basa en una mtedologia que es pot utilitzar sense Internet, per a això són necessàries les revistes, els periòdics i/o els llibres. 

En la següent presentació de Slideshare apareix totes aquestes característiques explicades per a comprendre com s'hauria de construir una Caça del Tresor. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada