En la Web 2.0, hi ha un apartat que parla sobre el Cloud Computing que és el tema que anem a tractar en aquesta entrada. Encara que, abans de tractar aquest tema, hem de parlar sobre la computació en el núvol la qual constitueix una introducció sobre com podem utilitzar el Cloud Computing en la nostra tasca com docents.
Aquesta imatge s'ha tret de http://www.digitalvalley.com/blog/wp-content/uploads/2012/10/Cloud-Computing.jpg
Per a tractar la computació en el núvol, primer hem de dir què és el núvol.
El núvol és el terme que s'utilitza per a referir-se als ordinadors en xarxa que estan distribuint capacitat de processament, aplicacions i sistemes a moltes altres màquines.
Per aquesta raó, les aplicacions basades en tecnologia núvol no funcionen
en un sol ordinador, sinó que es difonen per tot un cluster distribuït, utilitzant l'espai d’emmagatzematge i els recursos
informàtics d'altres màquines. Aleshores, mitjançant aquest sistema es creen sistemes de computació en xarxa en tres nivells diferents.
Foto original.
Les imatges utilitzades per a exemplificar els nivells, han sigut extretes de:
http://www.milcomos.com/wp-content/uploads/2014/01/C%C3%B3mo-crear-un-grupo-en-Gmail.png
http://innova4j.com:8080/image/image_gallery?uuid=2d8f1e75-09ee-4e9a-b11c-1f0d89e279d8&groupId=16&t=1278079912087
http://orangesites.com/(S(3lpmwm223yqdp1ftooefkw55))/Sites/orangesites/static/EditorFiles/logos/gogrid-citc-logo.png
Ara, anem a tractar els avantatges i els desavantatges del Cloud Computing. Per a tractar-los, he pensat que la millor manera seria una taula en la que es vegi tant els avantatges com els desavantatges, i així tindre una valoració global sobre les repercussions de la seua utilització.
Foto original
En aquest punt, anem a tractar els diferents tipus de núvols que hi ha:
1. Els núvols
públics estan manejats per altres persones i
alberguen el treball de molts clients. Els sistemes d’emmagatzematge són
comuns. Els servidors, la xarxa, els discos, i els serveis gratuïts solen estar situats en aquest tipus de núvols.
2. Els núvols
privats són la millor opció per a les empreses o organitzacions que volen tenir un servei propi amb les
aplicacions que desitgen. Són els
propietaris del servidor i del disc.
3. Els núvols híbrids són una
combinació de les anteriors, on es disposa d’una infraestructura privada, però també es poden manejar aplicacions en l'espai del núvol públic.
Aquesta imatge s'ha tret de
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Cloud_computing.svg
Per últim, es van a tractar les aplicacions educatives del núvol. Aquest apartat té especial rellevància, perquè són aquestes aplicacions les que podrem utilitzar en el nostre pròxim futur com docents.
1.Google Docs serveix per a l’elaboració compartida de
documents, fulls de càlcul, presentacions.
Aquesta imatge s'ha tret de http://diarium.usal.es/silviarobledo/files/2011/11/google-docs-viewr-ipad.png
2.Dropbox permet als usuaris deixar qualsevol
arxiu en una carpeta designada. Aquest arxiu és sincronitzat en el núvol i en
tots els altres ordinadors del client. Te suport per a historial de revisions, així els arxius esborrats poden ser recuperats.
Aquesta imatge s'ha tret de http://www.problogdesign.com/wp-content/uploads/2009/11/dropbox5.png
Ambdues aplicacions proporcionen ordinadors virtuals a
estudiants i personals sense necessitat que cada persona posseeixi un ordinador
portàtil o de taula. Solament es necessita un navegador i l'accés a Internet per a disposar d'emmagatzematge i recursos il·limitats.
-APORTACIONS PERSONALS-
En les aportacions personals, destaca un article molt interessant sobre les diferències existent entre la Cloud pública i la Cloud privada, i quin hauria ser el nostre pensament si treballem amb els alumnes en aquestes plataformes.
El Cloud Computing públic es caracteritza per ser servicis gratuïts, i a més, solen donar GB extres als estudiants si donen el seu correu institucional. El que passa és que els arxius estan en el núvol i les instàncies aliades amb el servidor poden accedir a ells. Per tant, davant d'açò, la seua utilització recau sobre la personalitat de l'alumne i el professor no pot imposar la seua utilització.
A continuació, mostre mitjançant una taula els aspectes positius i negatius de les plataformes de Cloud Computing gratuïtes.
Foto original
Mentre que, el Cloud Computing privat és una plataforma major de servicis i preus. En aquest tipus, dem de tindre en compte la relació entre:
-Qualitat-preu
-Seguretat
-Disponibilitat
-Servicis afegits
En aquest tipus de Cloud Computing trobem tant avantatges com desavantatges.
Els avantatges són:
1. Contractem el que anem a utilitzar, i podem modificar aquestos servicis segons les nostres necessitats.
2. La seguretat és major i ens permet tractar amb informació personal. Aquest punt és molt important ja que tractem amb menors d'edat.
Els desavantatges són:
1. Pot resultar inaccessible per al nostre pressupost, per això, és recomanable consultar els preus i les tarifes.
2. Necessita una sèrie de canvi i migracions que poden resultar farragosses de fer.
3. Necessitem un període d'adaptació, entre 15-30 dies, per a resoldre tots els possibles problemes i utilitzar aquesta plataforma amb soltesa.
4. Requereix una bona connexió a Internet.
Aquesta imatge s'ha tret de http://blogs.salleurl.edu/lscloud/files/2012/03/private-public-cloud1.jpg
Aquest enllaç és pels docents, però podem incloure una activitat per als alumnes mostrant-los una part d'aquesta informació, ja que hi haurà molts aspectes que no comprendran. Aleshores, la següent activitat està plantejada per a sisè de Primària al final de curs, quan els alumnes ja han desenvolupat el raonament abstracte i poden raonar sense el pensament egocentrista.
Aquesta activitat constaria en una ronda de preguntes mitjançant les quals activem els coneixements previs dels alumnes. Aquestes preguntes estarien relacionades amb el tema que anem a tractar, poden ser, teniu algú de vosaltres fitxers en el núvol?; haveu escoltat alguna vegada aquestes paraules? Els xiquets al contestar aquestes preguntes, també, ensenyen als alumnes que no saben rés sobre aquest aspecte de la xarxa.
Aquesta imatge s'ha tret de http://motivarelconocimiento.files.wordpress.com/2013/01/clase-2.jpg?w=355&h=267
Després, per a afavorir la construcció de nous aprenentatges per part dels discents, el docent proposarà la següent tasca. Els alumnes per parelles hauran de contestar unes preguntes sobre la informació que ha mostrar el docent sobre el Cloud Computing. Les respostes d'aquestes preguntes no estaran en una llibreta, estaran en una presentació compartida que han creat per a després exposar-la davant de tota la classe.
Aquesta imatge s'ha tret de http://estaticos02.elmundo.es/elmundo/imagenes/2011/08/17/andalucia/1312958848_3.jpg
Mitjançant aquesta activitat, els alumnes desenvoluparan les següents competències bàsiques:
-La competència lingüística serà desenvolupada en el moment en el què els alumnes han de comprendre la pregunta i la informació proporcionada pel docent en busca de la resposta adequada. A més, aquesta competència és treballada durant l'escriptura de la presentació, perquè els alumnes han de comprendre el missatge que volen presentar als seus companys, i pensar quina és la millor manera de presentar-lo.
Aquesta imatge s'ha tret de http://www.laverdad.es/murcia/prensa/noticias/201001/13/fotos/2845775.jpg
-La competència matemàtica és una competència desenvolupada mitjançant la comprensió del nombre de preguntes que han de respondre i el nombre de diapositives que ha de tindre la presentació per a establir una resposta correcta a cada pregunta.
Aquesta imatge s'ha tret de https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZWOtVRfb1hAxmvGipXvBmTXoj-NUwwbxOoFqTtP6WsvlKIbubXSrv1MXGotD9THCto17l2n1ypzVC4hmGZkpq5XUcAt_POWNN78A7pcpJHfMqJJ9yihwZZ5NsOrgO-pZL-xbTu_a6rEk/s1600/Numerologia.jpg
-La competència de tractament de la informació i competència digital és una competència tractada durant quasi tot el desenvolupament de l'activitat, perquè és treballada en diferents moments. El primer d'ells, és quan els alumnes veuen la informació reflectida en el projector, ja que l'alumnat presencia com el docent tracta aquest mitjà informàtic. El segon moment, és el tractament de l'ordinador per a realitzar la presentació compartida, i el tercer moment, es desenvolupa amb la utilització de l'ordinador o d'altres mitjans informàtics per a la cerca de la informació per a contestar les preguntes. Per altra banda, aquesta competència és treballada en tots els moments en els que l'alumnat tracta amb informació nova, ja que l'analitzen, i seleccionen dins d'ella quina és l'adequada i quina no.
Aquesta imatge s'ha tret de http://cdn.20minutos.es/img2/recortes/2013/01/16/91924-798-494.jpg
-L'autonomia i iniciativa personal és una competència treballada en els moments en els que els alumnes decideixen per la seua pròpia iniciativa la resposta adequada a les preguntes del mestre. A més, quan realitzen cerques en la xarxa i, posteriorment, seleccionen la informació trobada.
Aquesta imatge s'ha tret de http://4.bp.blogspot.com/-TmhlZYWtgos/UN0Fx3wr8dI/AAAAAAAAHi8/zZv_06SzpLs/s1600/VIDEOJUEGOS_EN_EL_AULA.jpg
-La competència social i ciutadana és una competència que està molt relacionada amb el desenvolupament dels valors morals propis d'aquesta societat en la que estem tots interrelacionat. Per aquesta raó, aquesta competència és treballada en els moments en els que els alumnes s'han de posar d'acord sobre la informació que han de posar en la presentació, l'ordre d'aquesta i la importància de la informació dins de la presentació. Aleshores, utilitzant aquest tipus d'agrupament en el que afavorim el treball col·laboratiu, els alumnes desenvolupen tant aquesta competència com els valors morals propis relacionats amb la interacció de persones i el treball conjunt per a arribar a una meta comuna.
Aquesta imatge s'ha tret de http://img01.lavanguardia.com/2009/12/04/Un-centenar-de-alumnos-de-2-de_53836998939_51347059679_342_226.jpg
Per altra banda, un aspecte important dins d'aquesta tasca és tant el paper del docent com el del discent.
Aquesta imatge s'ha tret de http://descargas.pntic.mec.es/cedec/atencion_diver/contenidos/nee/teaasperger/Un_profesor_explicando_en_clase_Fco.JavierPulido_INTEF.jpg
Aquesta imatge s'ha tret de http://imagenes.publico.es/resources/archivos/2008/1/25/1201291192326aulasdn.jpg
El paper del docent serà el de guia-orientador, orientant als alumnes cap a la construcció pròpia dels seus aprenentatges. Per tant, el docent dóna les orientacions i les pautes, però són els alumnes els que realitzen els aprenentatges, perquè aquestos no solament es transmeten per a aprende'ls de memòria.
Aquesta imatge s'ha tret de http://img01.lavanguardia.com/2009/12/04/Un-centenar-de-alumnos-de-2-de_53836998939_51347059679_342_226.jpg
El paper del discent és un paper actiu en el que construeix els seus propis aprenentatges amb l'ajuda del seu mestre que li dóna les orientacions necessàries per a construir-los, sense donar-los directament. A més, mitjançant aquesta construcció d'aprenentatges es realitza un aprenentatge significatiu el qual es caracteritza per ser construit pel discent i interioritzat per ell, i ser recordat per més temps, que si haguera sigut transmet pel mestre i aprés per l'alumne.
Aquesta imatge s'ha tret de http://www.diariodenavarra.es/actualidad/20100211/fotos/2010021101455998_375.jpg
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada